Klaverblad start campagne 'Maak plaats voor groen'

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
26-03-2019

Met de campagne ‘Maak plaats voor groen’ wil coöperatieve verzekeraar Klaverblad haar maatschappelijke betrokkenheid tonen. Het doel is om zoveel mogelijk tegels in tuinen te vervangen door groen. Dat bevordert de afvoer van regenwater en voorkomt wateroverlast en schade. Ook in periodes van grote droogte, zoals vorig jaar, is dat nuttig. Groen houdt water namelijk langer vast, terwijl het bij tegels meteen het riool instroomt.

De reacties op de campagne zijn tot nu toe louter positief en variëren van ‘Goed bezig Klaverblad’ tot ‘ik hoop dat er nog veel meer mensen mogen volgen’. Julia Linders (brand manager bij Klaverblad) in een eerder interview met het Verbond: “Het is mooi om te zien hoe het leeft. Dit is de tweede campagne die wij scharen onder het ‘meer naar buiten kijken’. Wij zijn vorig jaar gestart met een campagne rondom onze brede woonverzekeringen, waarbij we vertelden dat zonnepanelen gewoon meeverzekerd zijn, en richten ons nu op het groen.”

Tegels in de tuin
In Nederland is inmiddels 40% van de tuinen betegeld. In die betegelde tuinen stroomt 85% van het regenwater direct het riool in. Bij hevige neerslag kan het riool de hoeveelheid regenwater niet aan, waardoor tuinen en straten blank komen te staan. Dit veroorzaakt in toenemende mate wateroverlast en schade in huis. Om deze reden roept Klaverblad heel Nederland op om tuinen te vergroenen en tegels te vervangen door bomen, planten, bloemen, struiken of gras.

Toename neerslag
De hoeveelheid neerslag die in Nederland valt is in de laatste honderd jaar met een kwart toegenomen. Zo bedroeg de schade van enkele hoosbuien in de maand mei 2018 ongeveer € 10 miljoen.


Was dit artikel nuttig?