Skip to Content

NHG publiceert uniforme corona vragenlijst

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

De Nederlandse Hypotheek Garantie (NHG) heeft deze week een uniforme corona-vragenlijst voor hypotheekaanvragen gepubliceerd om het adviestraject zo eenvoudig en uniform mogelijk te houden. Op dit moment zijn er verschillende werkwijzen in omloop dat tot verwarring leidt bij hypotheekadviseurs en consumenten. Adviseurs geven de voorkeur aan een vragenlijst voor alle hypotheken.

De vragen richten zich op de bestendigheid van het inkomen en de betaalbaarheid van de hypotheeklasten voor de consument. De vragenlijst biedt klant en adviseur extra ruimte om aan te geven waarom een aanvraag verantwoord is. Daarmee wil NHG voorkomen dat consumenten die in getroffen branches werkzaam zijn per definitie geen toegang krijgen tot de hypotheekmarkt.

Ondernemers

In overleg met rekenexperts, geldverstrekkers, NVB en Verbond van Verzekeraars heeft NHG eind maart al verdiepende vragen toegevoegd aan de procedure voor toetsing van het inkomen van zelfstandigen (Inkomensverklaring Ondernemer). Met als doel dat een verantwoorde financiering ook voor ondernemers die in de getroffen branches werkzaam zijn mogelijk blijft.

Monitoren achterstanden

Het uitgangspunt voor deze vragenlijst is dat op dit moment met iedere klant in het adviesgesprek wordt besproken of de coronacrisis gevolgen heeft voor de bestendigheid van het inkomen en de betaalbaarheid van de hypotheeklasten. Deze vragenlijst biedt de adviseur en zijn klant handvatten om dit gesprek te voeren en onderbouwd te delen met de geldverstrekker.


Was dit nuttig?