Skip to Content

Nieuwe website Salvage: van cijfers tot ervaringen

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Stichting Salvage – die gedupeerden van brand bijstaat – heeft een nieuwe website gelanceerd. Op stichtingsalvage.nl is zowel voor gedupeerden als voor brandweer en verzekeraars allerlei achtergrondinformatie te vinden. En vooral veel ervaringen. Directeur Brenda Reinders: “Zo ontdekken verzekeraars bijvoorbeeld het verhaal achter de schadecijfers. Impact van brand is ontzettend groot.”

Stichting Salvage is opgericht vanuit een samenwerkingsverband van brandverzekeraars en werkt met een landelijk netwerk van zogeheten Salvagecoördinatoren. Zij worden op verzoek van de brandweer ingeschakeld en bieden bij brand direct hulp aan gedupeerden. Ook proberen ze de schade te beperken. Reinders: “We hebben dus met veel verschillende partijen te maken: gedupeerden, brandweer, verzekeraars, maar ook gemeenten. En uiteraard onze eigen coördinatoren. Via de nieuwe website kunnen we die allemaal goed bedienen: iedere doelgroep heeft een eigen ingang waardoor zij ook snel het antwoord kunnen vinden op de vraag die zij hebben.”

Veel cijfermateriaal
Ook biedt de website veel cijfermateriaal. “Het aantal meldingen, de oorzaak van de brand, welke partijen er allemaal aanwezig waren. Voor veel partijen heel bruikbaar.” Zo kunnen de cijfers over oorzaken van brand bijvoorbeeld gebruikt worden voor preventie. “Handig is dat die cijfers uitgesplitst zijn per veiligheidsregio. Is de oorzaak bijvoorbeeld relatief vaak ‘brandstichting’ dan kun je daar op inzetten. De cijfers worden voortdurend geüpdatet als er nieuwe informatie beschikbaar is.” Ook particulieren en ondernemers kunnen op de site terecht voor preventietips. “We geven per ruimte – van entree tot keuken – tips om brand te voorkomen of geven aan wat je kunt doen als er toch brand uitbreekt.” De tips variëren van ‘zorg dat je huisnummer goed te zien is zodat de brandweer weet dat zij op het juiste adres is’ tot ‘denk na over een vluchtroute’ (…) ‘zonder obstakels’. 

Inzicht in elkaar
Ander belangrijk onderdeel zijn de ervaringsverhalen. “Gedupeerden vertellen over hun ‘brandervaring’ en de hulp die Salvage bood. Daaruit blijkt de impact die een brand heeft; sommige mensen hebben het er na twintig jaar nog over. Maar ook coördinatoren komen aan het woord en schijnen licht op hun werk. Laten bijvoorbeeld zien dat iedere situatie anders is.” Zo biedt Salvage niet alleen de verschillende doelgroepen de verschillende informatie, maar krijgen die doelgroepen ook inzicht in elkaars kant van het verhaal. “We hopen zo iedereen nog beter te bedienen.” 

Meer weten? Kijk op www.stichtingsalvage.nl.


Was dit nuttig?