Opnieuw meer verzekeringsfraude gemeld bij CBV

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
29-03-2018

Verzekeraars hebben vorig jaar fors meer onderzoeken naar verzekeringscriminaliteit gemeld. Het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars noteerde 17 procent meer gemelde incidentonderzoeken, in totaal ruim 5.200 zaken. In de top drie van verzekeringen waar de meeste fraudeonderzoeken plaatsvinden is geen verandering gekomen: met autoverzekeringen, opstal/inboedelverzekeringen en aansprakelijkheidsverzekeringen werd ook in 2017 het meest gesjoemeld.

Dat blijkt uit de ‘voorjaarsfactsheet’ van het CBV. Komende zomer is duidelijk hoeveel fraudezaken verzekeraars in totaal daadwerkelijk hebben bewezen en hoeveel miljoen euro verzekeringsfraude daarmee is bespaard. In 2016 ging het om een besparing van 83 miljoen euro.

Minder ziekteverzuimzaken, meer letselclaims
Het aantal gemelde zaken naar fraude met ziekteverzuimverzekeringen – in 2016 nog een grote stijger als gevolg van georganiseerde verzekeringscriminaliteit via nep BV’tjes – daalde dit jaar flink (75 procent minder meldingen). Na de toename in 2016 zijn verzekeraars alerter geworden op deze constructie, waarbij neppersoneel eerst forse loonsverhogingen kreeg, kort daarop massaal ziek werd en waarna vervolgens de verzekering werd aangesproken. Criminelen weten dat deze fraudevariant niet meer lonend is. In 2017 viel vooral de toename van het aantal frauduleuze letselschadeclaims op: werden er in 2016 nog 20 zaken gemeld, vorig jaar stopte de teller bij 87 fraudemeldingen – met een financieel belang van in totaal ruim 2,5 miljoen euro.

Bijzondere fraudes
Verzekeraars zagen vorig jaar ook weer de nodige ‘bijzondere’ fraudegevallen op hun bureaus, waaronder een compleet in scéne gezette woninginbraak waarbij de eigenaar al zijn spullen tijdelijk elders had geparkeerd en de verzekeraar daar via een tip achter kwam. Een soortgelijke zaak betrof een ondernemer die dacht handig te zijn door na een brand zijn voorraadgegevens fors te verhogen en zo de verzekeraar extra te laten uitkeren. Ook hij liep na een tip tegen de lamp. In de categorie niet slim: een verzekerde claimde dat er zoveel sneeuw op de houten opbouw van haar woning was gevallen dat deze ernstige schade opliep. Daar zou heel wat sneeuw voor nodig moeten zijn, redeneerde de verzekeraar, en nog erger: op de bewuste schadedatum bleek er volgens het KNMI helemaal geen sneeuw te zijn gevallen.
 
Innovatie fraudeaanpak
Het CBV zal de komende periode vooral inzetten op vernieuwing – onder meer door de strijd tegen verzekeringscriminaliteit effectiever te maken in samenwerking met publieke partners. Meer aandacht zal op cybercriminaliteit en digitale fraude komen te liggen. Dat is in lijn met een onderzoek van de verzekeringskamer van het Institute for Financial Crime (IFFC) over actuele bedreigingen, kansen en knelpunten in de aanpak van verzekeringsfraude. Dat onderzoek heeft in afstemming met het CBV plaatsgevonden en betekent voor verzekeraars goede input voor innovatie.

mediacontact

Rudi Buis, woordvoerder
Telefoon: 070 - 333 87 07 of
06 - 205 61 521 (alleen voor journalisten)
e-mail: r.buis@verzekeraars.nl

Cookies

{cookieText}