Twee maanden na de lancering van de website Mijnverzekeringopeenrij.nl nemen verzekeraars met in totaal tachtig procent van alle verzekeringen deel, en is inmiddels zestig procent van alle verzekeringen in Nederland aangesloten. De testfase loopt nog, verdere optimalisatie moet het gebruikersgemak vergroten. “Veiligheid en privacy is meer dan geborgd, het is een wezenlijk uitgangspunt. Binnen dat kader is het onze ambitie om alle verzekeringen in Nederland te integreren. Een mooie klus.”
“Elke dag verwelkomen we tot wel vijftig nieuwe accounts. We groeien met beleid. Niet te snel, niet te langzaam. Hard groeien willen we pas nadat het liefst alle verzekeringen beschikbaar zijn.” Vol overtuiging vertellen programmamanagers Peter Vogelsang en Jan-pieter Koning over het initiatief van het Verbond van Verzekeraars, uitgevoerd door Stichting De Poliskluis. Vogelsang: “Ketenintegratie en digitalisering werken positief uit in termen van efficiency en kostenbeheersing. Mijnverzekeringenopeenrij.nl draagt hieraan bij.”
Een soort wonder
Op de website Mijnverzekeringenopeenrij.nl krijgen gebruikers een compleet, digitaal overzicht van al hun verzekeringen. “Maak een account aan, identificeer jezelf, kies je verzekeraar en vul een polisnummer in. En dan pats, als een soort wonder, verschijnen al je polissen. Dat gemak, die transparantie”, vertelt Koning, “dat wil de consument.” In 2011 verrichtte de Consumentenbond in opdracht van het Verbond van Verzekeraars onderzoek waaruit bleek dat de consument meer transparantie en een duidelijk overzicht van alle afgesloten verzekeringen op 1 makkelijk toegankelijk platform wenst. Diezelfde Consumentenbond roept nu de nog niet deelnemende verzekeraars op zich aan te sluiten.
Voordelen verzekeraars
“De website”, vervolgt Vogelsang, “helpt bij het verder digitaliseren van de sector. Dat is in het belang van de consument, maar zeker ook in het belang van de verzekeraar. Immers, het proces wordt door digitalisering goedkoper, beter toegankelijk en Mijnverzekeringenopeenrij.nl kan helpen bij het recht op dataportabiliteit uit de huidige AVG. Ook kan de gebruiker zijn profielgegevens doorsturen naar zijn verzekeraars en gevolmachtigden. Het verkrijgen van actuele gegevens, e-mailadressen en mobiele telefoonnummers resulteert in verdere digitalisering van de processen van de verzekeraar. Ook zijn we bezig met een digitale zoekservice verloren polissen. Digitaal kunnen verzekerden van met name overlijdensrisico- en uitvaartverzekeringen, maar ook hun familieleden, oude (adres)gegevens doorgeven. Zo kunnen vele duizenden dossiers worden gevonden, en vervangt het de huidige handmatige service van het Verbond van Verzekeraars.”
Meer gebruikersgemak
Het project is op dit moment nog in de testfase en moet, vertellen beide programmamanagers, “nog worden geoptimaliseerd en gefinetuned. Dat doen we met een Growth Hacking Team dat ervoor moet zorgen dat zo veel mogelijk consumenten op de website komen, daar blijven en gebruikmaken van het portaal. Daarvoor worden diverse tools ingezet, dagelijks analyses uitgevoerd en aanpassingen getest. Koning: “We willen meer gebruikersgemak. Uiteindelijk willen we dat de gebruiker niet zelf polisnummers hoeft in te vullen, maar dat alles automatisch wordt ingeladen. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheid om via de website direct – zonder in te loggen, of door alleen met ‘ons’ account in te loggen – in de Mijnomgeving van de verzekeraar te kunnen komen. Ook zou wellicht digitale post van de verzekeraar in een berichtenbox op de site kunnen worden geïntegreerd. Papieren polissen behoren dan tot het verleden.”
Veiligheid & privacy
“Technisch is er heel veel mogelijk”, benadrukt Vogelsang. “Maar we willen honderd procent veiligheid. We willen geen enkel risico lopen. De consument is zelf eigenaar van de data. Niemand kan het inzien. Ook worden er geen polisgegevens opgeslagen. Continue security tests en versleutelde data bieden maximale beveiliging, identificatie geschiedt met iDIN- en iDEAL-transacties. Ook voor de verbindingen naar de verzekeraar wordt de hoogste standaard gehanteerd.”
Brede steun
Inmiddels geniet het project brede steun uit de sector, waaronder het ministerie van Financiën, de AFM, de NVGA en de ouderenorganisatie ANBO. Maar ook Adfiz, de belangenorganisatie van adviseurs, ziet heil in het digitaal samenbrengen van alle partijen in de verzekeringsketen. “Het is nadrukkelijk de bedoeling om adviseurs maximaal op te nemen en de gehele keten goed vertegenwoordigd te krijgen. Wij sluiten ons dan ook van harte aan bij de oproep van de Consumentenbond dat alle verzekeraars en gevolmachtigden, en daarmee de gehele keten, zich aansluiten bij dit initiatief.”
Was dit nuttig?