Pilot branden met asbestverspreiding van start

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
19-06-2018

Stichting Salvage is op maandag 18 juni 2018 gestart met een pilot om de samenwerking bij branden met asbestverspreiding te verbeteren. De stichting stroomlijnt binnen de pilot de aanpak: de inventarisatie van de verontreiniging, de opruiming en de informatievoorziening.

De pilot met als motto ‘Samen doorpakken!’ is tot stand gekomen in overleg met het Verbond van Verzekeraars, gemeenten, veiligheidsregio’s (brandweer) en omgevingsdiensten en duurt een half jaar.

Drie tot vijf branden per week
Stichting Salvage biedt namens de Nederlandse brandverzekeraars na een brand gedupeerden persoonlijke hulp en advies. De stichting treedt op bij gemiddeld honderd branden per week. Daarvan is bij drie tot vijf branden sprake van asbest. Nogal eens leverde dit ongewenste situaties op, zoals het te laat opruimen van asbest, het niet of niet tijdig informeren van omwonenden en onvoldoende juridische kennis bij betrokken partijen. Tijdens de pilot wordt nagegaan of betere samenwerking leidt tot betere afhandeling van branden met asbestverspreiding.

Aanjager
Een coördinator van Salvage is in de pilot de aanjager van het proces om zo snel mogelijk het verontreinigde gebied te laten inventariseren en verontreiniging snel en efficiënt op te laten ruimen. Tijdens de pilot heeft de Salvagecoördinator ook de mogelijkheid om zelf acties uit te zetten. Daarnaast staat de stichting gedupeerden, de betrokken gemeente en de omgevingsdienst bij met praktische adviezen. Door goede contacten met de betrokken verzekeraars kan er ook met deze partijen snel worden geschakeld.


Was dit artikel nuttig?

Cookies

{cookieText}