Skip to Content

Rechtsbijstandverzekeraars laten zich horen

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Een propvolle zaal, met een gemêleerd gezelschap, en één belangrijke hamvraag: hoe ziet de toekomst van de rechtsbijstandverzekeraar eruit? De middag die het Verbond dinsdag in Bunnik organiseerde, spitste zich vooral toe op de toegang tot het recht. “Een van de belangrijkste, zo niet hét belangrijkste, onderwerp(en) van ons rechtssysteem”, aldus Jos Sewalt, voorzitter van het Platform Rechtsbijstand.

Het kan haast geen toeval zijn dat het Platform Rechtsbijstand steeds vaker van zich laat horen. Zo was Sewalt eerder dit jaar nog een van de tafelgasten bij het rondetafelgesprek over gefinancierde rechtshulp in de Tweede Kamer. Vlak daarna volgde weer een verzoek voor een rondetafelgesprek (dit keer over AI) en er waren vragen om deel te nemen aan een workshop en een gesprek bij het ministerie. “We worden steeds vaker opgezocht en dat is goed”, vindt Sewalt, die toegeeft wel even te hebben nagedacht voordat hij ‘ja’ zei tegen deelname aan het rondetafelgesprek in de politieke arena. “We hebben onze visie kunnen geven op de betaalbaarheid en toegankelijkheid. Dat is mooi. Vooraf dachten we één vraag te krijgen, het werden er een stuk of vijf.”
Sewalt spreekt in dat kader van een win-win situatie. “Wij kunnen in zo’n gesprek bijvoorbeeld vertellen wat wij doen aan kwaliteit, maar we kunnen ook onze grieven over excessief declareren kwijt.”


 
Position Paper
Het Platform Rechtsbijstand maakt zich druk over de toekomst. In een position paper dat volgende maand openbaar wordt gemaakt in een speciale longread over rechtsbijstand, geeft beleidsadviseur Marieke Beugel antwoord op de vraag hoe de rechtsbijstandverzekeraar er in 2025 uitziet. Beugel was ook een van de sprekers dinsdag en schetste met een paar concrete cijfers de huidige markt. Haar boodschap was helder. “Verzekeraars moeten out of the verzekeringsbox gaan denken. Ze moeten naast het verzekeren op zoek naar andere mogelijkheden van dienstverlening”, meent Beugel.
 
Snel en flexibel
Ze benadrukte dat zowel het aantal gezins- als bedrijfspolissen licht stijgt, maar er geen tijd is achterover te leunen. “De gemiddelde klant van een rechtsbijstandverzekeraar is 53 jaar oud. Jongeren hebben niet dezelfde verzekeringsbehoefte als hun ouders. Zij willen een snelle, flexibele oplossing en kijken daar pas naar als ze een probleem hebben. De vraag is dan ook hoe wij die jongeren gaan bereiken? Met een verzekering? Of op een andere manier?” Dat ontlokte één van de ruim negentig deelnemers tot de slotopmerking: “Wij hebben het steeds maar over de toegang tot het recht, misschien kunnen we beter spreken over de toegang tot een oplossing?”
 
Nieuwsgierig naar meer? De longread, met nieuws over het position paper, de kwaliteit van rechtsbijstand, de gesubsidieerde rechtsbijstand en de vrije advocaatkeuze verschijnt begin april op www.verzekeraars.nl.


Was dit nuttig?