Skip to Content

'Schade aan data is ook schade'

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

De campagne Veilig Zakelijk Internetten, die MKB Nederland samen met diverse partners is gestart, heeft een extra impuls gekregen. Vrijdag 2 oktober is een campagnebus het land in gegaan om ervoor te zorgen dat ondernemers zich beter wapenen tegen cybercrime. Directeur Leo De Boer van het Verbond was erbij. Maar waarom eigenlijk? We vroegen het hem.

Veilig zakelijk internetten. Wat heeft het Verbond daarmee te maken?
“Heel veel. Schade aan data of computersystemen is namelijk ook schade. En dat is de core business van verzekeraars. Sterker nog, ‘cyberschade’ kan ook nog eens flink oplopen. Wat als hackers je productie stilleggen? Of je website hacken, terwijl je website het enige kanaal is voor klantcontact? Ondernemers die verzekerd zijn voor de inkomsten die zij dan mislopen melden zich dan bij ons.”

Dus u wilt dat ze zich vooral gaan verzekeren hiervoor?
“Nee, in eerste instantie willen we ondernemers bewust maken van het risico dat zij lopen. Door een hacker kwetsbare plekken in de IT bloot te laten leggen bijvoorbeeld. Want we horen van alles over cybercrime, maar vaak wordt de noodzaak pas echt duidelijk als je ziet wat het voor jouw bedrijf betekent. Vervolgens laten we zien welke maatregelen ondernemers kunnen nemen. Soms zijn die best eenvoudig, denk aan het installeren en up-to-date houden van een goede firewall, personeel goed instrueren over gebruik van wachtwoorden en dergelijke. En door die bewustwording en die maatregelen voorkom je de schadelast.”

Ah, daar komen de verzekeringen om de hoek kijken...
“Ik zie zeker een rol weggelegd voor verzekeraars bij dit vraagstuk. Het aantal verzekeraars dat bijvoorbeeld cyberverzekeringen aanbiedt groeit. En daardoor groeit ook de hoeveelheid kennis: wat voor typen schades worden er gemeld en over wat voor schadebedragen gaat het dan? En ook: welke bedrijven zijn gevoelig en welke maatregelen zijn effectief? Allemaal informatie waarover verzekeraars beschikken en die bruikbaar is bij de aanpak en de informatievoorziening aan ondernemers. Zij op hun beurt worden zich zo steeds meer bewust van de risico’s.”

Maar nog niet genoeg blijkbaar?
“Haha, nee het kan altijd beter. Vandaar dus die campagnebus. In elke regio is daar ook een cyberverzekeraar bij betrokken: AIG, ACE, Chubb, HDI Gerling, Hiscox en Zurich leveren concrete bijdragen. Ondernemers kunnen in de campagnebus terecht om in gesprek te gaan met (verzekerings-)deskundigen en lokale bestuurders over betere beveiliging tegen cybercriminaliteit. Ze krijgen veiligheidsadvies en kunnen een scan laten uitvoeren. Zo denken we samen na over het beheersen van risico’s. En voorkomen we schade.”

Lees meer over de campagne Veilig Zakelijk Internetten.


Was dit nuttig?