Schade door product uit 3D-printer, wie is aansprakelijk?

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
10-01-2017

Wie is er aansprakelijk als een zelfrijdende auto een ongeluk veroorzaakt? Of als er schade ontstaat doordat een 3D-geprint product niet goed werkt? Technologische ontwikkelingen zorgen voor veranderende risico’s voor aansprakelijkheidsverzekeraars. Zij moeten iets met deze ontwikkelingen, of ze dat nu willen of niet. Hun taak is een oplossing te bieden voor de lacune die ontstaat tussen de behoeften van de klant en de huidige aansprakelijkheidsverzekering.

Dat is de belangrijkste conclusie van het net verschenen paper Innovatie en aansprakelijkheid – Van impactvol naar kansrijk van het Verbond. Dat moet richting geven aan de discussie over de gevolgen van de voortschrijdende technologie voor aansprakelijkheidsverzekeringen.

In het paper zet het Verbond een aantal technologische ontwikkelingen op een rij die impact hebben op aansprakelijkheidsverzekeringen. Door kunstmatige intelligentie vindt bijvoorbeeld een verschuiving plaats van menselijk naar technologisch falen. De opkomst van de deeleconomie zorgt voor een verschuiving van bezit naar gebruik, terwijl veel avp’s juist uitgaan van bezit. Schade aan zaken die een verzekerde heeft gehuurd of geleend is meestal niet of beperkt gedekt. Andere ontwikkelingen zijn de opkomst van smart industry en drones.
 
Doel van het paper is niet om verzekeraars pasklare oplossingen te bieden, zegt Marieke Beugel, beleidsadviseur bij het Verbond en auteur van het paper: “We willen verzekeraars vooral bewust maken van deze thema’s en de dialoog over dit onderwerp aangaan.”
Dat is nodig, want verzekeraars “lijken van nature afwachtend”, zo staat in het paper. “Deze trend wil het Verbond keren: we willen een sector zijn die proactief is en meedenkt.”

Veel vragen
Eind vorig jaar ging het Verbond al met aansprakelijkheidsverzekeraars in debat naar aanleiding van een eerste versie van het paper. Tijdens die sessie bleek dat verzekeraars op dit moment nog met veel vragen zitten, zegt Beugel. “Maar er kwamen ook enkele suggesties uit naar voren. Zoals een nieuwe wettelijke categorie risicoaansprakelijkheid: techniek.”
 
Het platform Aansprakelijkheid van het Verbond gaat de uitkomsten van deze sessie verder uitwerken en een plan van aanpak opstellen.

Cookies

{cookieText}