Vermeend: ‘Benut creativiteit en kennis van fintech-bedrijven’

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
12-12-2016

​Hij reist de hele wereld over, speurend naar de nieuwste trends op het raakvlak van nieuwe technologie en financiële dienstverlening. Willem Vermeend, oud-minister, hoogleraar en nu, op verzoek van minister Dijsselbloem, de Nederlandse fintech-ambassadeur. In zijn kenmerkende razende tempo presenteerde hij verzekeraars bij het Verbond een enkele reis naar de toekomst.

De innovatie gaat momenteel met de snelheid van het licht. Vermeend zei het meerdere malen expliciet in zijn ‘tour de horizon’ langs de nieuwste ontwikkelingen in (vooral) de Verenigde Staten, India en China. Het verhaal was onderdeel van een fintech-bijeenkomst waarin werd ingegaan op de vraag hoe nieuwkomers bestaande businessmodellen onder druk zetten. De Nederlandse fintech-afgezant leverde daartoe het bewijs in de vorm van een lange opsomming van voorbeelden. En meteen na hem deed Roger Peverelli, partner bij consultancybureau VODW en expert op het gebied van strategie en innovatie in de financiële sector, dat nog eens dunnetjes over. Peverelli stelde dat banken en verzekeraars zich onvoldoende lijken te realiseren wat er in de wereld om hen heen gebeurt.


 
“Nieuwe toetreders hebben grote invloed op bestaande markten. Niet eens zozeer in marktaandeel; daar hoeft de taxibranche in Amsterdam niet nerveus over te zijn. Maar het verwachtingspatroon van klanten verandert er wél door. Hun ogen zijn geopend. En daar moet je in mee.” Het probleem in de verzekeringsbranche is dat iedereen precies hetzelfde doet, terwijl je juist zou moeten differentiëren, aldus Peverelli. “Klanten zoeken meer dan vroeger naar menselijkheid, naar iets sympathieks. Ze willen verrast worden en daar moet je als verzekeraar veel meer op inspelen. De kunst is de operational excellence waar de sector bekend om staat te combineren met customer intimacy. Daar ligt de uitdaging.”
 
Samenwerking
Het goede nieuws is dat ze dat wiel niet helemaal zelf hoeven uit te vinden, als we Vermeend mogen geloven. Het toverwoord is samenwerking, benadrukte hij. “Dat is de enige manier om het beste van de beide werelden te combineren. Jij hebt de kennis van de sector en de klanten, zij brengen de creativiteit en de moderne technologie in. Als je de fintechs integreert in je eigen bedrijf, vermorzel je de creativiteit.”

Het klinkt simpel, maar dat is het zeker niet. De wil en het vermogen om samen te werken is in de financiële sector slechts beperkt aanwezig, constateert hij. Bij de man die als fintech-ambassadeur de ambitie heeft om de Amsterdamse Zuidas tot wereldwijd centrum voor groene investeringen te maken, leidt dat tot zichtbare frustratie. “Het klimaatakkoord van Parijs biedt grote kansen voor Nederland om uit te groeien tot dé groene financier van de wereld. Ga eens na wat dat doet met je imago! Al die banen die behouden kunnen blijven. En toch komt het maar niet van de grond. In het bankwezen is het ieder voor zich. Men slaagt er niet in om met een gezamenlijk plan van aanpak te komen.”

“Als je startups naar binnen haalt, vermorzel je de creativiteit„

Richting de aanwezige verzekeraars noemde Vermeend een hele reeks voorbeelden van kansrijke producten en diensten die voor het oprapen liggen. Vooral in de VS ziet hij wat voor hoge vlucht die nu al nemen. “Cyberverzekeringen zijn een enorme hit in de Verenigde Staten, in combinatie met de smart industry. Hier blijft dat nog erg achter, terwijl er een enorm potentieel ligt voor een geheel nieuwe klantenpool. Of wat te denken van robotverzekeringen? In de VS zijn ze al in aantocht. Nog een advies: kom met een all-in verzekeringsproduct voor start-ups. Als je het slim speelt, koppel je dat aan een goed boekhoudprogramma. Je boort een enorme markt aan; er zijn zo’n 120.000 startups, dus tel uit je winst.”Richting de aanwezige verzekeraars noemde Vermeend een hele reeks voorbeelden van kansrijke producten en diensten die voor het oprapen liggen. Vooral in de VS ziet hij wat voor hoge vlucht die nu al nemen. “Cyberverzekeringen zijn een enorme hit in de Verenigde Staten, in combinatie met de smart industry. Hier blijft dat nog erg achter, terwijl er een enorm potentieel ligt voor een geheel nieuwe klantenpool. Of wat te denken van robotverzekeringen? In de VS zijn ze al in aantocht. Nog een advies: kom met een all-in verzekeringsproduct voor start-ups. Als je het slim speelt, koppel je dat aan een goed boekhoudprogramma. Je boort een enorme markt aan; er zijn zo’n 120.000 startups, dus tel uit je winst.”
 
Smart insurance
Het signaleren van dit soort trends beschouwt het Verbond, samen met het faciliteren van innovatie en het creëren van speelruimte, als zijn belangrijkste taken. Dat had Leo de Boer, directeur van het Verbond, al aangegeven in zijn inleiding ‘Verzekeren in de nieuwe wereld’. Hij noemde innovatie “de enige echte route naar versterking van de bedrijfstak” en wees de aanwezigen kort op de grote impact van alle technologische ontwikkelingen. “Alles wordt ‘smart’: van smart cities en smart mobility tot smart homes en smart living. Waar blijft de smart insurance? Alle trends die op ons af komen laten zien dat we mee moeten bewegen.”
 
Massa
Die oproep deed ook Vermeend, die direct na zijn praatje de deur uit rende om zijn vliegtuig naar Engeland te halen. Niet eens zozeer omdat de fintech de markt overneemt, want “hun invloed wordt nu nog zwaar overdreven. De écht grote doorbraak laat op zich wachten omdat die bedrijfjes geen massa hebben en de klant niet kennen zoals u die kent. Nee, uw grootste concurrenten zijn de Googles, Apples en Alibaba’s van deze wereld. Telecombedrijven. Partijen die zich op uw pad begeven en de verzekeringen ‘er even bij pakken’. Grootwinkelbedrijven die verzekeringsproducten aanbieden in de winkelschappen en zo hun eigen distributiekanalen benutten.”
Voor die concurrentie kan de sector maar beter op zijn hoede zijn. Zoals de topman van Google op zijn beurt ook op zijn hoede is. Die zou Vermeend hebben toevertrouwd slapeloze nachten te hebben over de toekomst. “Hij liet me zien dat op het moment dat we spraken licht brandde op 12.121 zolderkamertjes. Ergens wordt nu het nieuwe Google uitgevonden, was zijn overtuiging. Geloof me, dat geldt ook voor banken en verzekeraars. U kunt er beter maar op voorbereid zijn.”

Leiderschap
Jan Rapmund (The Executive Network) besloot de avond met een presentatie over de competenties waarover moderne leiders moeten beschikken in de nieuwe wereld. Lees daarover in het nieuwsbericht ‘Nieuwe wereld vraagt om ander soort leiderschap’.

Cookies

{cookieText}