“Verzekeren moet sexy worden!”

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
16-11-2017

Aegon Nederland heeft een derde plek behaald bij de internationale Social Media Insurance Monitor, een onafhankelijk onderzoek naar de inzet van social media door internationale verzekeraars. Op plek 1 is de Amerikaanse verzekeraar State Farm geëindigd.

De onderzoekers ‘waarschuwen’ verzekeraars in het onderzoek om (toekomstige) klanten beter op te zoeken en verzekeringen weer sexy te maken. Een van de belangrijkste conclusies is namelijk dat verzekeraars wereldwijd wel bezig zijn met digitale transformatie, maar nog niet Social genoeg zijn. De meeste verzekeraars komen nog niet daar waar hun (toekomstige) klanten wel op verschillende kanalen te vinden zijn. Arjen de Boer, CCO van het onderzoeksbureau ITDS dat een glossy magazine SoMe heeft uitgebracht, benadrukt dat het vooral draait om de customer experience en de beste service. “Verzekeren moet weer sexy worden gemaakt. Dat houdt in dat verzekeringen meer op afroep of gericht op het gebruik moeten worden aangeboden. Simpel en snel dus, precies zoals de klant het wil.”

In het magazine worden naast feiten en cijfers ook initiatieven van over de hele wereld beschreven en geven experts hun visie en suggesties. Aegon is als enige Nederlandse partij in de top 20 opgenomen. De verzekeraar heeft een eigen YouTube-kanaal, is actief op Facebook, Twitter, WhatsApp en om een jonger publiek te bereiken ook op Instagram.

Cijfers en weetjes

Begin dit jaar waren er wereldwijd 3,7 miljard internetgebruikers, de helft van de totale wereldbevolking. Twee derde van die totale bevolking heeft een mobieltje en ruim een derde is actief op social media. YouTube heeft dagelijks meer dan dertig miljoen bezoekers. Iedere minuut wordt er zo’n driehonderd uur aan video’s geüpload. Het zijn met name 35 tot 44-jarigen (26 procent) die gebruikmaken van het kanaal.

Facebook
Facebook is nog steeds veruit favoriet, met bijna 1,9 miljard gebruikers die maandelijks actief zijn. Van de actieve gebruikers, bezoekt maar liefst 87 procent Facebook met zijn smartphone. Jongeren van 18 tot 24 jaar maken met vaakst dagelijkse gebruik van Facebook, gevolgd door de 25-34 jarigen. Meer dan één miljard mensen gebruikt dagelijks Facebook.

Instagram
Instagram heeft op dit moment 700 miljoen (maandelijkse) gebruikers en dat maakt het na Facebook tot een van de grootste sociale netwerken. Instagram is ook een van de snelst groeiende netwerken, waarvan 400 miljoen dagelijkse gebruikers. Instagram is vooral populair onder millennials.

Twitter
Twitter staat op een derde plaats als naar het gebruik wordt gekeken: 317 miljoen actieve gebruikers, waarvan 37 procent tussen de 18 en 29 jaar is en een kwart tussen de 30 en 49.

LinkedIn
LinkedIn ten slotte is het grootste zakelijke netwerk, met in totaal 467 miljoen leden. Van die 467 miljoen is slechts 23 procent (106 miljoen) een actieve (maandelijkse) gebruiker, maar vier op de tien daarvan logt wel dagelijks in. Een gemiddelde gebruiker is zeventien minuten per maand actief op LinkedIn.

(Bron: SoMe Magazine - wearesocial.com, omnicore.com, statista.com)



Cookies

{cookieText}