Wat zou je ergste concurrent doen?

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
29-09-2016

“Wat zou je ergste concurrent doen?” Met deze vraag kwamen op dinsdagmiddag 27 september een groep innovatiedeskundigen bijeen in het insuranceLAB van het Verbond van Verzekeraars. De workshop – onderdeel van het programma Let’s innovate! – behandelde de kracht van externe bedreigingen. En dan vooral hoe die te benutten. Want wat als jouw concurrent iets baanbrekends op de markt brengt?

In een bedrijf kan innovatie op twee manieren plaatsvinden. Het kan voortkomen uit bestaande activiteiten of er vindt een radicale verandering plaats van een product, dienst of werkwijze. Deze laatste manier krijgt vaak de meeste aandacht. Een radicale vernieuwing van een concurrent, startup of uit geheel onverwachte hoek, kan je producten en markt beïnvloeden. Dat wil je natuurlijk vóór zijn. Met andere woorden: hoe creëer je, je eigen concurrent om te voorkomen dat een ander dat voor je doet?

De workshop

De groep werd verdeeld in subgroepen, die elk een bekend bedrijf (Blokker, ANWB, McDonald’s) toegewezen kregen. Elk groepje paste verschillende technieken toe op het bedrijf: wat werkte goed? Wat werkte totaal niet? Hoe kun je bepaalde kenmerken vergroten of verkleinen? Wat gebeurt er als een bekende Nederlander (bijvoorbeeld Gerard Joling of Mark Rutte) aan het roer van dat bedrijf zou staan?

De groepen gingen enthousiast aan de slag en dat leverde een heleboel frisse ideeën op. Zo bedacht een groepje een Tinder voor huishoudelijke hulp, inclusief artikelen van Blokker. Een ander groepje was ervan overtuigd dat Joling als CEO van Blokker een eigen glitterlijn op zou zetten en vestigingen in alle bejaardentehuizen zou openen.

De Insurance Academy van het Verbond organiseert regelmatig interessante workshops, bijeenkomsten en webinars voor leden van het Verbond. Neem eens een kijkje op de website van de Insurance Academy.

Cookies

{cookieText}