"We zijn letterlijk overgeleverd aan de elementen"

}
Op deze pagina is content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
30-07-2015

Groot of klein. Breed of juist specialistisch. Het Verbond behartigt de belangen van meer dan tweehonderd verzekeraars. En dat zijn heel diverse verzekeraars. Iedere nieuwsbrief stellen we er één aan u voor. Deze keer AgriVer – hoe beleeft een agrarische verzekeraar de zomer?

Opgericht in: 1892
Biedt: een brede weersverzekering en paardenverzekering, maar begon ooit als hagelverzekeraar
Aantal polishouders: 4.000 akkerbouwers
Dagelijkse praktijk: het weerbericht - of juist liever niet... 

Terwijl de meeste Nederlanders geen genoeg kunnen krijgen van warm en zonnig weer, kijkt directeur van agrarische verzekeraar AgriVer Marien Boersma in warme perioden met kromme tenen naar het weerbericht. “Je weet al: er komt een keer een omslag, vaak gepaard met onweer en hagel. En dat kan akkerbouwers flink wat schade opleveren.”

Boersma weet tegelijk: het weer is grillig, je moet het over je heen laten komen. Samenwerken met het KNMI of het weer in de gaten houden heeft geen zin. “Je kunt er toch niets aan doen.” Goed verzekeren is de beste optie voor akkerbouwers. En dat verzekeren is weer mogelijk dankzij statistieken. “We weten ongeveer wat voor schade een hagelbui aan kan richten. Sinds een grote hagelbui in 1998 die over heel Nederland trok hoeven we dat overigens ook bijna niet meer uit te leggen.”

Hagel nabootsen

AgriVer heeft inzicht in het effect van een bui op basis van historische gegevens, maar de onderlinge verzekeraar doet ook proeven. “We simuleren hagel en laten die op planten in verschillende groeistadia los. Door dat over langere periode te meten kunnen we bij taxaties redelijk precies de schade bepalen.”

Dat de oogst onder de grond zit, bijvoorbeeld bij aardappels, maakt daarbij niets uit, legt Boersma uit. “Hagel schaadt de bladeren en het loof. Een plant doet er alles aan om dat te herstellen en steekt daar zoveel mogelijk energie in. Dat gaat ten koste van de aardappel onder de grond – die krijgt minder energie.” Dat is dan ook op basis waarvan de taxateurs na een schademelding de uitkering berekenen. En die uitkering kan zeer verschillend zijn. “Het hangt af van de grootte van het bedrijf maar ook van het gewas. Bloembollen of boomkwekerijproducten zijn bijvoorbeeld veel kostbaarder dan mais.” Boersma herinnert zich ook schade aan rabarber – die zelfs effect had op de veilingprijs omdat er veel minder geoogst had kunnen worden.

Ieder jaar opnieuw

Bijzondere aan de hagel/weersverzekering is dat het gaat om een ‘object dat teniet gaat’. “Als je een aardappel hebt geoogst, dan is je verzekerde object verdwenen.” De akkerbouwers maken daarom ieder jaar een nieuw teeltplan, waarin ze de oppervlakte en de verwachte opbrengst beschrijven, en hoe ze dat willen verzekeren. “Zo beginnen we ieder jaar opnieuw. En zijn we steeds weer overgeleverd aan de elementen, letterlijk.”

Cookies

{cookieText}