
Social media worden steeds belangrijker voor verzekeraars, meent ITDS. “Toen wij zeven jaar geleden met deze metingen zijn gestart had, op twee na, geen enkele verzekeraar een social strategie. Nu beschouwen Nederlandse verzekeraars social als het belangrijkste communicatiekanaal voor de band met consumenten.”
Een paar conclusies uit het onderzoek:
1. Van kalenderpieken naar ‘always-on’: verzekeraars plaatsen het afgelopen jaar hun berichten consistenter en ze deelden meer relevante en persoonlijke content op hun kanalen, met name op Facebook en Instagram.
2. Verdubbeling YouTube-views: de video’s van verzekeraars op YouTube zijn ruim 42 miljoen keer bekeken. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2017.
3. Klantenservice 2.0: ruim tachtig procent van de verzekeraars geeft aan de user-experience op de website te willen stimuleren. De focus komt daarbij op de klantenservice-pagina’s te liggen. Het inzetten en verbeteren van livechats en chatbots staat centraal.
Alle cijfers en conclusies van het onderzoek zijn gepubliceerd in het nieuwe SoMe.