Skip to Content

Alarmcentrale Eurocross blikt begin september altijd traditiegetrouw terug op de afgelopen zomer. Dit jaar richt de alarmcentrale haar pijlen onder meer op het hardnekkige misverstand dat een reisverzekering een overbodige luxe is. Bijna twintig procent van de ondervraagden in het onderzoek denkt dat een Nederlandse zorgverzekering genoeg is om medische kosten in het buitenland te dekken. “Ten onrechte”, benadrukt Angela Looyé van Eurocross, “want een zorgverzekering dekt niet altijd de volledige kosten van medische zorg in het buitenland. Een reisverzekering of aanvullende dekking op de zorgverzekering is daarom essentieel.”

Duizenden euro’s

Ze ziet de voorbeelden bijna dagelijks voorbijkomen en weet welke bedragen reizigers uit eigen zak moeten bijleggen als er onvoldoende dekking is voor medische kosten. “Wij hebben deze zomer zo'n twintig keer iemand die is onderverzekerd met een ambulance terug moeten halen. Het vervoer, bijvoorbeeld uit Frankrijk, is voor eigen rekening en kost zo'n 5.000 euro. Ik vind dat al een fors bedrag om zelf te moeten betalen.”
Ze vertelt dat reizigers er te vaak van uitgaan dat ze ‘in het ergste geval’ alleen het bedrag boven het Nederlandse tarief zelf moeten betalen. “Maar ze onderschatten die extra kosten vaak. Deze zomer hebben we een hulpvraag uit de VS gekregen waar iemand door een ratelslang was gebeten. De rekening is opgelopen tot 70.000 dollar. Gelukkig was de getroffene goed verzekerd, want je moet er toch niet aan denken dat je dat zelf moet betalen?”

"Deze zomer hebben we een hulpvraag uit de VS gekregen. Iemand was door een ratelslang gebeten en de rekening liep op tot 70.000 dollar"


Medische kosten

Haar boodschap is helder. De medische kosten kunnen enorm snel oplopen en daarvoor hoef je echt niet zo ver weg te gaan. Een beenbreuk in een privékliniek in Spanje kan 30.000 euro kosten, terwijl dat in Nederland gemiddeld maar 3.000 euro is. En wat te denken van een blindedarmoperatie in een Amerikaans ziekenhuis. De kosten daarvoor kunnen oplopen tot €50.000, tegenover €2.500 in Nederland. “Zonder reis- of aanvullende zorgverzekering mag je het verschil zelf betalen”, aldus Looyé.
Ze voegt daar nog aan toe dat naast de medische ook andere kosten flink kunnen oplopen. “Denk maar eens aan het omboeken van vliegtickets en de hotelkosten voor vrienden die met je meereizen. Of aan het laten overkomen van familieleden als jij in het buitenland in het ziekenhuis ligt. Zonder een reisverzekering zijn ook die kosten volledig voor eigen rekening.”

Medische en technische meldingen

Eurocross maakt onderscheid tussen medische en technische meldingen, waaronder schade- en pechgevallen. De meeste technische meldingen komen uit Frankrijk, Duitsland en Italië. Daarbij gaat het vooral om motorpech, een lekke band of accuproblemen.
Als het gaat om medische meldingen, bestaat de landen top 3 uit: 1. Spanje, 2. Turkije en 3. Frankrijk. De meest voorkomende medische meldingen deze zomer zijn ernstige buikgriep, long- en blindedarmontsteking.

"Een zorgverzekering dekt niet altijd de volledige kosten van medische zorg in het buitenland. Een reisverzekering of aanvullende dekking op de zorgverzekering is daarom essentieel”


Risico rabiës onderschat

Tot slot uit Looyé haar zorgen over de snelle stijging van het aantal rabiës-meldingen. “Wereldwijd zijn er in 2025 al 29 procent meer meldingen gedaan over een mogelijke besmetting met rabiës. Het virus wordt via beten of krassen van besmette dieren overgedragen en kan dodelijk zijn als er niet snel genoeg een behandeling volgt. Wij adviseren daarom altijd voor de reis een vaccin te nemen en op reis geen (wilde) honden en katten te aaien.”
Volgens haar denken veel mensen dat een beet of krasje onschuldig is, maar als het dier rabiës heeft, kan een klein wondje al levensgevaarlijk zijn. Met een vaccinatie ‘koop’ je meer tijd om de juiste behandeling te krijgen. Essentieel, want zonder prik telt letterlijk elk uur.”

Meer digitale meldingen

Eurocross heeft een druk hoogseizoen achter de rug. Drukste dag dit jaar was 4 augustus met 1.577 inkomende telefoontjes. In totaal hebben de hulpverleners in juli en augustus 49.640 telefoongesprekken gevoerd. Meer dan de helft (27.780) daarvan betrof een medische hulpvraag, de andere 21.860 meldingen hadden betrekking op een technische hulpvraag.

Opvallend noemt Looyé het dat er dit seizoen meer hulpvragen zijn geweest, maar minder telefoontjes. “Het kan zijn dat mensen ons digitaal beter weten te vinden, maar die analyse hebben we nog niet afgerond.”
Wel weet ze dat bijna een derde van de pechmeldingen en een vijfde van de schademeldingen in het buitenland deze zomer digitaal zijn binnengekomen. “Digitale technieken helpen ons steeds meer en beter. Sinds begin juli kan een eerste melding in een medisch dossier digitaal bij ons worden gedaan. Dat is in het hoogseizoen meer dan 600 keer voorgekomen. In totaal hebben wij in juli en augustus meer dan 13.000 berichten verstuurd in digitale medische dossiers. Dat kan een bericht van een arts in Thailand zijn, maar ook zaken als ontslagdocumenten of röntgenfoto's betreffen. Uiteraard is alles veilig ingericht en worden de documenten niet in het digitale dossier bewaard.”