Big Data: lees eerst de gebruiksaanwijzing

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
04-02-2016

Een krachtig gereedschap, ook voor verzekeraars. Zo kenmerkte Verbondsdirecteur Leo De Boer Big Data tijdens het congres Big Data in de financiële sector. “En net als bij powertools, moet je bij Big Data toepassingen wel voorzorgsmaatregelen nemen voor gebruik.” En dan heeft hij het niet zozeer over nieuwe regelgeving. “Er zijn genoeg dingen die de sector zelf kan doen.”

Iedereen ‘moet’ iets met Big Data, het belang is inmiddels ook in de financiële sector goed doorgedrongen. Het Euroforum congres stond donderdag 4 februari dan ook vooral in het teken van de toepassing ervan. Hoe kunnen we de voordelen benutten?  

Uiteraard gaat De Boer niet voorbij aan de zorgen die er leven. Allereerst privacy. “Dat snappen we en we doen er uiteraard alles aan om dat goed te regelen. Zo kun je vaak anonieme analyses doen, op grond waarvan je concrete klanten beter kunt bedienen.” Daarnaast solidariteit. “Met Big Data kun je verder selecteren. Dat noemen we segmentatie. Maar tot onverzekerbaarheid van bepaalde groepen zal het niet leiden, er is altijd wel een partij die in zo’n gat springt. Dat zagen we in het verleden bij woonboten en huizen met rieten daken bijvoorbeeld.” Omgekeerd – van de klant richting verzekeraar – wordt het misschien wel veel spannender, denkt De Boer. “Mensen zullen steeds meer inzicht krijgen in bijvoorbeeld hun eigen gezondheid, weten straks meer dan de verzekeraar. Mensen die weinig risico lopen, zullen zich minder gaan verzekeren. Alleen de ‘slechte risico’s’ sluiten een polis. Zo ontstaat antiselectie, een bom onder het verzekeringsmodel.” 

Blijven praten

De boodschap van De Boer is duidelijk: verzekeraars moeten iets met Big Data. “We moeten experimenteren en innoveren. Vooral omdat er hele mooie kansen liggen om klanten beter te bedienen en om de schadelast omlaag te brengen. Daar hebben zowel verzekeraars als verzekerden baat bij. Maar ook omdat nieuwe bedrijven er anders met de kansen vandoor gaan.” Maar daarbij moeten verzekeraars zich volgens De Boer wel houden aan de gebruiksaanwijzing, en veiligheidsmaatregelen nemen. Maar hij vindt het vooral belangrijk dat de sector blijft praten over waar ze mee bezig is. “Klanten moeten weten wat er met gegevens gebeurt, toezichthouders en politici moeten we laten zien wat we doen en ook in de pers moeten we ons verhaal blijven uitleggen. Dat is eng, er zijn genoeg voorbeelden van hoe fout dat kan gaan. Maar we moeten deze discussies voeren, anders zal Big Data zich tegen ons keren.” Het Verbond werkt aan een visie op Big Data, die dit voorjaar wordt verwacht.

Cookies

{cookieText}