Niet ieder geschil hoeft naar de rechter

}
Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden, Log in om toegang te krijgen tot deze content
26-01-2018

“Iemand met een knieprobleem hoeft niet meteen naar een chirurg. Hij kan ook eerst naar een fysiotherapeut. Zo is het ook bij mensen met een juridisch probleem: vaak zijn oplossingen mogelijk zonder een gang naar de rechter.” Dat is in een notendop de boodschap die Jos Sewalt gistermiddag in de Tweede Kamer heeft gedeeld.

Sewalt (voorzitter van het Platform Rechtsbijstand) was een van de sprekers tijdens een rondetafelgesprek over gefinancierde rechtshulp. Hij benadrukte dat het klantbelang altijd voorop staat. “Procederen duurt lang, terwijl onze klanten maar één ding willen en dat is een oplossing voor het geschil dat ze hebben. Zo is bij consumentenzaken in slechts vijf tot tien procent van de gevallen een gang naar de rechter het meest effectief.”

Ingewikkelde wetten
Tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer konden de diverse betrokken partijen reageren op het rapport van de Commissie Van der Meer, maar kregen ze ook de nodige vragen van de aanwezige Kamerleden op zich afgevuurd. Vragen die betrekking hadden op een betere samenwerking tussen de diverse spelers. Of op meer innovatie of, hoe kan het ook anders, op geld.
De Commissie Van der Meer somt in haar rapport over gefinancierde rechtshulp zes problemen en zes oplossingsrichtingen op. En hoewel commissievoorzitter Van der Meer vindt dat de politiek nu aan zet is, gaf hij de aanwezige Kamerleden wel mee om bij nieuwe wetgeving meer en beter te letten op de aspecten van rechtsbijstand. “Wetten zijn soms nodeloos ingewikkeld. Kijk eens naar de WMO. Die wet heeft al geleid tot 5.000 rechtszaken en ik vraag me af of dat ook is ingecalculeerd.”

Vooruitkijken
Van der Meer benadrukte echter ook dat het belangrijk is om vooruit te kijken. “We kunnen blijven praten over de knelpunten, maar wij hebben meer dan 50 aanbevelingen in ons rapport opgenomen. Daar zullen er toch zeker wel twintig tussen zitten die het waard zijn om te worden uitgevoerd?”
Sewalt was dat helemaal met hem eens. “Laten we elkaar geen vliegen afvangen, maar kijken wat we kunnen doen om het stelsel te verbeteren.” In zijn korte inleiding van twee minuten had hij namens rechtsbijstandverzekeraars ook al vijf aanbevelingen nader toegelicht:

  1. Zorg voor zoveel mogelijk kennis voor het proces
  2. Kijk breder dan alleen naar een juridische oplossing
  3. Bevorder de transparantie, onder meer door een benchmark
  4. Zorg voor meer inzicht, bijvoorbeeld door best practices vast te leggen
  5. Verkennen, ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologieën

Vrije advocaatkeuze
Tijdens de hoorzitting vroeg CDA-Kamerlid Chris van Dam expliciet naar de ervaringen met de vrije advocaatkeuze. Jos Sewalt benadrukte in zijn antwoord dat hij zich met name zorgen maakt over de betaalbaarheid van die keuze. “Wij zien namelijk dat niet ieder kantoor zich inhoudt met de declaraties en als we de rechtsbijstandverzekering betaalbaar willen houden, moet het excessief declareren ophouden.” De Commissie Van der Meer heeft in de meer dan vijftig aanbevelingen een maximering voorgesteld.

 

Nieuwsgierig naar meer? Lees dan het eindrapport van de Commissie of de schriftelijke inbreng van Jos Sewalt.

Cookies

{cookieText}