De verzekeringssector heeft met tachtig codes, regelingen en convenanten een robuust zelfreguleringsstelsel. Deze digiwijzer filtert de resultaten specifiek voor jouw situatie:
- Welke regelingen en codes zijn in welke situatie van toepassing?
- Hoe en wanneer worden deze getoetst op naleving?
- Zijn de regelingen wel of niet bindend?
Bekijk je liever een volledig overzicht van alle zelfregulering? Ze staan op een rij in deze pdf's:
- Alle bindende regelgeving op een rij: Codewijzer Bindende Zelfregulering
- Zelfregulering op intekenbasis: Codewijzer Intekenconvenanten- en Overeenkomsten.
Lees hier de definitie van particulier en (klein)zakelijk.
5 resultaten
Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens
De gedragscode bepaalt welke gegevens verzekeraars mogen verwerken en op welke wijze dit moet worden gedaan. Lees meer
Gedragscode Klachtbehandeling
Het doel van de Gedragscode Klachtbehandeling is zorgdragen voor een klantgerichte klachtenbehandeling, waarbij de klacht van de klant correct en tijdig wordt behandeld. Lees meer
Ethisch kader datatoepassingen
Het Ethisch kader datagedreven besluitvorming vraagt van verzekeraars om een aantal extra checks te doen bij de inzet van moderne technologieën zoals bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie, chatbots en automatische besluitvorming. Lees meer
Bedrijfsregeling Directe Schadeafhandeling
Met de regeling zorgen verzekeraars ervoor dat particuliere klanten zich tot hun eigen verzekeraar kunnen wenden voor vergoeding van hun materiele schade aan een personenauto na botsing met een ander motorrijtuig. De bestuurder van dat andere motorrijtuig moet geheel of gedeeltelijk aansprakelijk zijn voor de botsing. Lees meer