René Doff: “Ik neem angst voor risicomanagement en actuariaat graag weg”

Op deze pagina staat ook informatie speciaal voor leden. Log in voor toegang of vraag een account aan.

Verzekeraars kennen een paar bijzondere aspecten zoals risicomanagement en het actuariaat. Voor auditors, marketeers of acceptanten is het geen dagelijkse kost, maar wel belangrijk om de basisprincipes te kennen. Volgens René Doff, risicodeskundige en docent van de collegereeks ‘Bedrijfsvoering van een verzekeraar’, huiveren sommigen onnodig voor al die wiskundige termen. “In zes colleges neem ik die angst graag weg en maak mensen wegwijs in de financiële huishouding.”

Collegereeks 'Bedrijfsvoering van een verzekeraar' | Het Verbond van Verzekeraars heeft samen met de Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam een unieke masterclass van zes colleges ontwikkeld over de bedrijfsvoering van een verzekeraar. Na meerdere edities in 2020 en 2021 kunnen verzekeringsprofessionals ook in 2022 deelnemen. De eerstvolgende startdatum is op 2 februari (online) en 13 april (op locatie).

Hoe verzekeraars risico’s kunnen overnemen

Verzekeraars accepteren risico’s van klanten en absorberen die risico’s in hun eigen financiële huishouding. Denk aan een opstal-, auto- of aansprakelijkheidsverzekering. Als een klant een verzekerde schade meldt, moet een verzekeraar in staat zijn om een schadevergoeding uit te keren. “Omdat klant en verzekeraar niet weten of en wanneer er schade ontstaat, moeten verzekeraars goed begrijpen welke impact de overgenomen risico’s hebben op het bedrijf”, legt Doff uit. In de deelsessies over balans- en risicomanagement bespreekt hij dan ook de basisprincipes zoals Solvency II. “Solvency II is de bril waardoor risk managers kijken naar risico’s. En niet onbelangrijk, toezichthouder DNB doet hetzelfde. Ik leg Solvency II, inclusief de aankomende herziening, uit maar vertel ook hoe risk managers omgaan met vergrijzing en klimaatverandering.”

Risicodeskundige en docent René Doff

Angst voor actuariële methoden niet nodig

Een ander bijzonder onderdeel in de bedrijfsvoering van verzekeraars is het actuariaat. Veel mensen slaan een beetje dicht als er statistieken en wiskundige methoden aan te pas komen, maar dat is volgens Doff niet nodig. “Als je het conceptueel bekijkt, zijn actuariële methoden relatief eenvoudig. Het wordt pas complex zodra er meerdere datasets worden samengevoegd. Daarom in de colleges over het actuariaat vooral veel uitleg van begrippen die je in de wandelgangen hebt gehoord, maar geen idee hebt wat ze betekenen. Zie mij als een wandelend woordenboek die complexe zaken begrijpelijk maakt, de angst wegneemt én mensen wegwijs maakt in de financiële huishouding van een verzekeraar.”

Deelnemer aan het woord:
“Verhelderend om even uit mijn comfortzone te stappen.
Ik heb veel geleerd over een geheel andere tak van sport om
zo ook een betere aansluiting te krijgen met andere teams.”

Omgaan met risico's

Naast colleges over risicomanagement en het actuariaat bestaat deze collegereeks uit twee sessies over gedragseconomie. Waarom? Omdat de manier waarop mensen met risico’s omgaan wordt bepaald door de economie en psychologie. “Iedereen, ook jij en ik”, zo vertelt Doff, “krijgt in het leven te maken met financiële risico’s zoals die van het ouder worden, ziekte of de kans dat je huis afbrandt. Door deze risico’s moeten mensen regelmatig beslissingen nemen. En vergis je niet, dat zijn soms lastige keuzes. Door de economie en psychologie aan elkaar te knopen, wordt duidelijk hoe mensen omgaan met risico’s en op basis waarvan zij beslissingen nemen. Dat is natuurlijk superrelevant voor verzekeraars, want zij bieden oplossingen voor al die verschillende risico’s.”

Analyse jaarcijfers en reclamecampagnes

Of hij nu een fysiek of online college geeft, Doff faciliteert een setting met ruimte voor discussie en vragen. Daarbij maakt hij gebruikt van praktijkvoorbeelden en opdrachten: “In eerdere reeksen analyseerden we bijvoorbeeld jaarcijfers van Nationale-Nederlanden en een openbare Solvency II-rapportage van Klaverblad. En als het om gedragseconomie gaat, gaan we aan de slag met verschillende reclamecampagnes. Die afwisseling werkt goed.” Hij kijkt dan ook tevreden terug op de afgelopen edities waarin veel goede discussies werden gevoerd.

Deelnemer aan het woord:
“Een aanrader als je meer kennis op wil doen om
een betere gesprekspartner te zijn in de
hogere regionen van het verzekeringsbedrijf.”

Leren kijken door directiebril

De collegereeks ‘Bedrijfsvoering van een verzekeraar’ is volgens Doff uitermate geschikt voor verzekeringsprofessionals die beter willen begrijpen hoe een verzekeraar nou echt werkt, en welke afwegingen directies maken. “Samen met de deelnemers kijken we door de directiebril en openen de black box. Een waardevolle leerervaring voor bijvoorbeeld auditors, communicatiespecialisten, marketeers, productmanagers, acceptanten, schadebehandelaars of beheerders van het intermediair. En ook het intermediair zelf is wat mij betreft van harte welkom!”

Nieuwsgierig naar deze collegereeks?
Ga naar de opleidingspagina voor meer informatie over
startdata, programma, kosten en inschrijven.


Was dit artikel nuttig?