Skip to Content

ZLM: “Financiële educatie is voor iedereen belangrijk”

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

De Week van het geld is weer achter de rug, maar de financiële educatie bij het Zeeuwse ZLM gaat gewoon door. In de komende weken staan er nog de nodige gastlessen op het programma.

Fleur Alting is Manager Veiligheid & Innovatie bij ZLM Verzekeringen in Goes. Haar team houdt zich bezig met veiligheid, preventie, duurzaamheid en dus ook met financiële educatie. De Zeeuwse verzekeraar pakt dat op een eigen, unieke manier aan. “Wij willen mensen vooral laten ervaren, zodat we de bewustwording kunnen vergroten én het gedrag verandert. Zo hebben we onlangs samen met de politie een actie uitgevoerd om de jeugd het belang van fietsverlichting bij te brengen. In plaats van een bekeuring hebben we in de vroege ochtend fietslampjes gemonteerd op de fiets van jongeren die geen juiste verlichting hadden.”

Ver-van-mijn-bedshow

Alting maakt van haar hart geen moordkuil. Financiële educatie past prima bij deze praktische aanpak. En bovendien is het voor iedereen belangrijk. Misschien zijn juist daarom de jongeren zo’n belangrijke doelgroep, merkt ze op. “Jong geleerd blijft immers oud gedaan.”
Zelf staat ze ook geregeld voor de klas en hoort letterlijk dat verzekeringen ver van jongeren af staan. “Ik hoor het ze zeggen als ik risico’s opsom. Dat gebeurt mij niet. Het is een ver-van-hun-bedshow en bovendien zijn verzekeringen in hun ogen ronduit saai. Wij willen ze graag leren wat verzekeren inhoudt en waarom je wel of niet een verzekering afsluit.”

Gastdocenten

Gemiddeld ‘levert’ ZLM ieder jaar zo’n tien gastdocenten voor de Fix-je-risk lessen voor het basisonderwijs. Daar is dit jaar voor het eerst de mbo-les Zelfverzekerd! aan toegevoegd. “Wij hebben er bewust voor gekozen om die mbo-lessen niet in de Week van het geld te geven. Bovendien zetten we Fix je Risk altijd breed in de organisatie uit, maar hebben we voor de mbo-lessen verschillende collega’s actief benaderd.”
In totaal zijn er, naast Alting, nog zo’n vijf collega’s die gastlessen op het mbo geven. “Vlak nadat de gastles Zelfverzekerd! is geïntroduceerd, kregen wij al een verzoek van het Scalda College, een mbo-school met locaties in Middelburg, Terneuzen, Goes en Tholen. Met zijn zessen geven we voor en na de Week van het geld twaalf gastlessen.“

Solidariteit

Zo stond Alting een paar weken geleden voor de klas in Terneuzen. “Meestal begin ik mijn les met een korte uitleg over verzekeren. Op een laagdrempelige manier probeer ik te vertellen wat solidariteit inhoudt. Het idee van een verzekering is dat het risico wordt gedeeld onder alle mensen. Op de school in Terneuzen deelde ik geld uit. Iedereen kreeg 200 euro, helaas voor de studenten wel nep geld. Vervolgens kregen ze ook allemaal een kaartje. In de hele klas zaten drie pechvogels die alle drie met een schade van 800 euro te maken kregen. Onder meer doordat er een blikje Red Bull over de computer kieperde. Als je de klas dan vraagt, wat nu?, krijg je heel diverse reacties. De één geeft gelijk 100 euro, terwijl een ander zegt: dat doe ik niet, ik heb het zelf veel te hard nodig. Ik heb al het geld weer opgehaald en daarna iedereen 100 euro gegeven. De rest heb ik op een stapel gelegd en als ‘pot’ bestempeld. De discussie is dan ineens heel anders. Er is immers genoeg geld om de drie schades uit de pot te kunnen betalen.”
Alting benadrukt dat de discussie in de dagelijkse praktijk weliswaar weerbarstiger is, maar een gastdocent met voorbeelden wel goed kan uitleggen wanneer je iets wel of niet moet verzekeren. “Of”, nog beter gezegd, “welk risico je zelf kunt en ook wilt dragen”.

"Wij promoten in de gastles het verzekeren niet, maar leggen uit wat het inhoudt"

Contact is het toverwoord

Het toverwoord om mbo’ers te bereiken, is contact, meent Alting. “Oprechte interesse tonen en duidelijk maken dat je geen verzekeringen komt verkopen. Wij promoten in de gastles het verzekeren zelf niet, maar leggen uit wat het inhoudt. Als ik uitleg wanneer je wel en wanneer niet een verzekering afsluit, kom ik vanzelf ook bij het onderscheid verplicht en niet verplicht verzekeren terecht. Jongeren begrijpen niet dat het heel logisch is dat een WA-brommerverzekering verplicht is. Maar als ik vertel dat zij zelf voor de kosten opdraaien als ze niet verzekerd zijn en een ongeluk veroorzaken waarbij iemand bijvoorbeeld een dwarsleasie oploopt, dan snappen ze het wel.”

Oplichting

Dat contact begint al meteen bij de intro van de les, besluit ze. “Als ik vraag waar de studenten aan denken bij verzekeringen, krijg ik regelmatig het woord oplichting terug. Maar aan het einde van de les komen ze naar me toe en krijg ik te horen dat ze nu beter snappen hoe verzekeren werkt. Dat eigen risico scharen ze eerst onder oplichting, maar als je het uitlegt, weten ze dat het anders zit. Als toetje vertelde ik in die klas in Middelburg dat de echte oplichting in fraude zit en niet wij daarvan de dupe zijn, maar hun eigen klasgenoten.”

Win-win

Volgens Alting zijn de lessen niet alleen nuttig voor de jongeren op de basisschool en het mbo. “Ook als gastdocent is het waardevol om het kantoor eens te verruilen voor de klas. Je hoort wat er in jongeren omgaat, ontwikkelt je didactische vaardigheden en je doet nieuwe ideeën op. Zo opperde een leerling op de basisschool bijvoorbeeld de ‘geldverzekering’. Een perfect voorbeeld van een win-win situatie.”

Wil je meer weten over de Fix je Risk- of de Zelfverzekerd!-les? Kijk op onze speciale themapagina.


Was dit nuttig?