Jongeren, innovatie en netwerk: impact creëren
Iedereen wil het: impact creëren. Maar hoe doe je dat nou als young professional in de verzekeringssector? Met deze vraag houden we ons bij het Verbond al jaren bezig. Een van de manieren waarop we jongeren leren impact te creëren, is ons Jongeren Innovatie Programma (JIP). En dat mocht ik mede organiseren.
Innovatie en netwerk
In de afgelopen acht jaar hebben al meer dan 250 young professionals het Jongeren Innovatie Programma doorlopen. Het JIP biedt jongeren een intensieve innovatietraining van vier maanden, waarbij in vijf trainingsdagen alle fases van het innovatieproces worden doorlopen: van scoping naar ideation en van experiment design naar validatie & uitwerking. Naast het ontwikkelen van de innovatieskills ontmoeten de jongeren ook een rijk netwerk aan thema-experts, innovatiecoaches, beleidsadviseurs van het Verbond en andere relevante externe partijen.
Proposities pitchen & impact creëren
Aan de hand van zeer actuele thema’s werken de verschillende groepen aan proposities. Dit jaar hebben de young professionals zich onder andere gericht op AI, het vervoer van de toekomst, maar ook op de toekomstige jonge klant. Deze proposities, die in de afgelopen maanden zijn bedacht, getoetst en uitgewerkt, zijn tijdens het Impact Event op 7 december gepitcht aan de sector. Hierbij waren innovatoren, experts en collega’s aanwezig, waarna de teams hun poster met propositie aan de beleidsadviseur van het Verbond hebben overhandigd.
Toelichting bij ALV
Daarnaast zijn er tijdens het Impact Event twee mooie toezeggingen gedaan door de juryleden. Zo heeft Mark van der Veen (Voorzitter van het Innovatie Platform) toegezegd dat een aantal gepitchte ideeën verder kunnen worden gebracht bij het Innovatie Platform.
En Geeke Feiter (directeur Verbond) heeft twee teams uitgenodigd om hun propositie tijdens de Algemene Ledenvergadering op 20 december toe te lichten. De jongeren reageerden uiteraard op beide enthousiast.
Nuttig voor verzekeraar
De drie componenten van het JIP - jongeren, innovatie en netwerk – maken het creëren van impact mogelijk. De opgedane vaardigheden worden namelijk niet alleen tijdens de training toegepast, maar ook bij de verzekeraars zelf. En het opgedane netwerk kan uiteraard ook na de training worden ingezet. Nuttig voor de jongeren zelf en nuttig voor de betrokken verzekeraars!
Wil jij meer weten over de impact die young professionals kunnen creëren? Kom op 20 december naar de ALV! En als dat niet lukt, dan doe je volgend jaar toch gewoon mee met onze 9e JIP-editie.
Nico Tijsterman is adviseur bij de Insurance Academy van het Verbond van Verzekeraars
Was dit nuttig?