Mobiel telefoongebruik toegevoegd aan schadeformulier
Afleiding in het verkeer door het gebruik van mobiele telefoons is nog altijd een van de belangrijkste oorzaken van veel ongevallen. En dan met name als de telefoon niet handsfree wordt gebruikt. In die situaties is de bestuurder ernstig afgeleid, en daarmee is er een veel grotere kans op een ongeval.

Diverse verzekeraars hebben expliciet in de polisvoorwaarden opgenomen geen schade te vergoeden bij het niet-handsfree bedienen van de telefoon. Daarom is er nu ook een vraag toegevoegd aan het Europees schadeformulier: ‘Werd er een mobiel elektronisch apparaat vastgehouden of met de hand bediend?’. Deze vraag staat op de achterzijde van het formulier, het gedeelte dat de verzekerde thuis kan invullen, en komt na de vraag over eventueel drankgebruik.
Aanvullende informatie voor verzekeraar
De vraag en het gegeven antwoord zijn bedoeld om de omstandigheden ten tijde van het ongeval goed in beeld te krijgen. Daarmee is het dus een indicator om hier nader naar te kijken bij de schadebehandeling als er ‘ja’ wordt geantwoord. De verzekeraar krijgt daarmee aanvullende informatie over de toedracht van het ongeval.
Cadform, de drukker van de schadeformulieren, verwacht dat de aangepaste formulieren vanaf de zomer in omloop komen. Uiteraard is er nog een voorraad aan ‘oude’ schadeformulieren in de markt aanwezig. Daarom kan het nog geruime tijd duren voordat iedereen van het aangepaste formulier gebruikmaakt.
De vraag wordt ook toegevoegd aan Mobiel Schade Melden (MSM), die zal in de laatste release worden meegenomen. Verzekeraars die een digitale versie van het schadeformulier op hun website beschikbaar stellen wordt opgeroepen deze formulieren aan te passen.
Meer lezen:
-
Nieuwe clausule binnenvaart om brugaanvaringen te voorkomen
17-6-2025 -
Blik op onveilig verkeer
23-4-2025 -
ADAS Woordenboek geactualiseerd
13-2-2025
-
Antwoord op verzekeringsvragen over fatbikes
5-8-2024 -
Dag van de fietshelm; fietser vaker slachtoffer in verkeer
10-4-2024 -
Rijstrookassistentie en Botsingdetectie verlagen ongevalskans met meer dan 30 procent
22-2-2024 -
Aanbieding appèl 'Op weg naar nul verkeersslachtoffers'
19-1-2024 -
Slimme en innovatieve oplossingen broodnodig bij terugdringen verkeersslachtoffers
19-4-2023 -
Schadevrije jaren altijd actueel door opbouw en registratie in maanden
17-4-2023 -
Nieuwe kwaliteitseisen aan sloten voor E-bikes
31-1-2023 -
Handreiking Chauffeurshandboek 2023 gereed
26-1-2023 -
Kosten door onveilig verkeer nog hoger dan gedacht
23-11-2022 -
5 vragen over het verzekeren van e-steps
15-9-2022 -
Stichting Yannick: Mobiel zonder Mobiel
8-9-2022 -
Verbond werkt aan transparantie in schadevrije jaren
5-7-2022 -
Campagne ‘Slim’ om verstandig gebruik rijhulpsystemen te vergroten
11-4-2022 -
Corona leidt tot meer fiets- en E-bikediefstal
7-4-2022 -
Voertuigdiefstal stijgt flink in januari
10-2-2022 -
Grootste daling voertuigdiefstallen in vijf jaar
20-1-2022 -
Schadevrije jaren autoverzekering per 1/1 overdraagbaar na overlijden en echtscheiding
17-12-2021 -
Twee op drie kentekens (land)bouwvoertuigen nog niet bij verzekeraar bekend
3-12-2021 -
E-bike diefstal weer gestegen
26-8-2021 -
Uitspraken Consumentenbond over premies autoverzekeringen geven verkeerd beeld
21-7-2021 -
Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata
15-6-2021 -
Regeling afhandelen ongevallen met elektrische voertuigen per 1 juni van kracht
1-6-2021 -
ZLM bouwt eigen Veiligheidspark
6-5-2021 -
Nieuw kabinet moet meer investeren in verkeersveiligheid
22-4-2021 -
'Verkeersveiligheid moet ook komende kabinetsperiode prioriteit zijn'
14-4-2021 -
Minder verkeer betekent niet automatisch dat het veiliger is op de Nederlandse wegen
8-4-2021 -
Nieuwe Europese regeling vervangt de coulanceregeling rijbewijzen
2-3-2021 -
CCV introduceert nieuwe Risicoklasseindeling Voertuigbeveiliging
21-12-2020 -
Verkeersveiligheid: Bijdrage verzekeraars door delen data belangrijk
6-3-2020 -
Verkeersveiligheidstop Zweden
27-2-2020 -
Stichting CIS: Pechhulp door eigen gebrek voertuig hoort niet thuis in claimdatabase
25-2-2020 -
RDW in actie om onverzekerde voertuigen verder terug te dringen
7-2-2020 -
Blog over verkeersveiligheid
7-2-2020 -
Verbond vraagt aandacht voor risico’s elektrische auto’s
6-2-2020 -
Van Nieuwenhuizen publiceert verzamelbrief verkeersveiligheid
17-12-2019 -
Teleurstellende inzet overheden bij stijgend aantal verkeersslachtoffers
17-12-2019 -
Verkeersveiligheidscoalitie blij met aangekondigde investering, wel snel actie nodig
11-12-2019 -
Verbond pleit voor vrije toegang tot voertuigdata
19-11-2019 -
Rijbewijs 75-plusser tijdelijk verlengd
15-11-2019 -
Verbond: Geen onverzekerbaarheid door strengere Kiwa-eisen
8-10-2019 -
Welles of nietes?
12-8-2019 -
Lachgas in het verkeer? Bezint eer ge begint!
12-8-2019 -
Verbond eens met verscherpt toezicht
20-6-2019 -
Mobiliteit 2.0
14-6-2019 -
Verzekeraars zetten zich in voor veiligheid rijhulpsystemen
3-6-2019 -
Verzekerbaarheid van taxi’s
16-5-2019 -
Verbond pleit voor normeringstelsel bij langlopende letselschadezaken
25-3-2019 -
Rijgedrag scooters zorgt voor onveiliger gevoel
8-3-2019 -
Cora van Nieuwenhuizen: “Vooral doorgaan!”
15-2-2019 -
Hybride auto’s favoriet bij dievengilde
1-2-2019 -
Verbond waarschuwt taxibranche
21-1-2019 -
8 op de 10 kinderen onveilig in de auto
26-11-2018 -
Branchevereniging over Stint-verbod: “100% veiligheid is ons uitgangspunt”
11-10-2018 -
Stilstaan bij snelheid in het verkeer
19-9-2018 -
Aantal gestolen auto’s daalt
19-7-2018 -
Verzekeraars willen ongevalsdatarecorder in elk voertuig
14-3-2018 -
Mobielschademelden-app na veiligheidsupgrade weer online
16-8-2017 -
MobielSchadeMelden-app uit de lucht vanwege datalek
1-8-2017 -
Stijging diefstal motoren
6-7-2017 -
‘Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit’
19-4-2017 -
"Ook brede coalitie moet hervormingen doorzetten"
16-3-2017 -
Verkeersveiligheid serieuze taak voor verzekeraars
30-7-2015 -
Trauma door spaakbeknelling
7-5-2015 -
Helft kinderen loopt onnodig risico achterop fiets
29-4-2015
Was dit nuttig?
Bedankt voor uw feedback
Hoe kunnen we dit verbeteren?