Skip to Content

Waarom heb je je aangemeld als juniorlid?
“Het Platform Transport is echt een mooie kans om al vroegtijdig over de trends in de markt mee te denken en mijn steentje bij te dragen. De transportsector is een volatiele wereld waarbij de zaken van vandaag invloed kunnen hebben op de dekking van morgen. Als juniorlid kan ik nu van tevoren meedenken in plaats van achteraf. Hiervoor is het platform de perfecte gelegenheid.”

Wat valt je op?
“Wat ik heel bijzonder vind om te zien, is dat de tijdstrekking waarover het gaat langer is dan ik had verwacht. Soms gaat het over zaken met een tijdspanne van vijf of zes jaar die invloed hebben op onze markt. Ik vind het heel goed dat we zover in de toekomst kijken. Eén van de zaken die nu bijvoorbeeld op de agenda wordt gezet, is het varen op kernenergie. We bespreken daarbij hoe je moet omgaan met bestaande uitsluitingen in polissen en hoe je als verzekeraar op deze ontwikkeling moet anticiperen. Het is een interessante ontwikkeling, zowel voor casco-, als voor de goederen- en aansprakelijkheidsmarkt. Verder komen er elke dag wel vijf tot zes artikelen voorbij waar je stil bij moet staan. Het kan dan gaan van een nieuw jacht tot een brand op een festival. Uit deze nieuwsberichten komen ook agendapunten voort.” 

Verhaar geeft aan dat zij als specifieke opdracht heeft om te kijken naar zaken binnen de transportverzekeringsbranche die gemoderniseerd zouden moeten worden, zoals documentatie en hoe je uniformiteit binnen de branche kan bereiken, bijvoorbeeld rond het varen op kernenergie. Ze neemt ook kennis mee naar netwerkbijeenkomsten en vice versa. “Zo onderzoek ik of de implicaties van bijvoorbeeld de ‘to-follow’ clausules onder de jongere generaties wel bekend zijn. Een enkele zin of letter, en zelfs de plaats waar deze clausule staat - bijvoorbeeld op het polisblad of in de algemene voorwaarden – kunnen van invloed zijn op de positie van volgverzekeraars.”

"Soms gaat het over zaken met een tijdspanne van vijf of zes jaar die invloed hebben op onze markt."

Stephanie Verhaar

Wat breng je in?
“Ik denk toch wel een frisse blik naar de gang van zaken. Je bent flexibeler als juniorlid; je hebt een andere manier van kijken. Zo ben ik minder gehecht aan de traditionele manier van hoe dingen altijd gedaan zijn. Ook hoop ik een bijdrage te kunnen leveren vanuit mijn kennis in Project Cargo, dat is een onderdeel dat nu nog weinig binnen het Platform Transport belicht wordt. Wat ik ook leuk vind, is de bekendheid van het Verbond binnen de co-assurantiemarkt te bevorderen. Tot slot haal ik ook input op vanuit de hele markt, daar zit eigenlijk mijn grootste rol.”

Zou je andere jongeren in de verzekeringsbranche aanraden om lid te worden?
“Zeker. Het verruimt je inzicht op de verzekeringsbranche. Je gaat uitgebreider zien wat er speelt. Het is waardevol voor je ontwikkeling om te begrijpen hoe grote investeringen met maatschappelijke impact – zoals bijvoorbeeld binnen de energietransitie -  invloed hebben op toekomstige verzekeringsdekkingen. Het platform heeft hier een grote rol in en onderzoekt hoe de branche in kan spelen op (komende) ontwikkelingen. Daarnaast is het goed voor je netwerk, je leert weer anderen mensen uit verschillende markten kennen.”

Hoe zie je je toekomst?
“In de toekomst lijkt het me heel interessant om bij een internationale verzekeraar op Europees-strategisch niveau mee te denken. Als zich tussentijds kansen voordoen, onderzoek ik altijd of deze bij mij passen. Ik ga mee in de flow, maar houd daarbij ook vast aan mijn  eigen visie.”

Over de ‘juniorlid’-pilot bij het Verbond

De inspiratie voor het juniorlidmaatschap bij het Platform Transport, haalde het Verbond bij de International Union of Marine Insurance (IUMI). Marko van Leeuwen, senior beleidsadviseur zakelijke schadeverzekeringen bij het Verbond, licht dit besluit toe. “Bij IUMI zaten vooral veel oudere mannen. Ze wilden verjongen en besloten daarom in 2023 het junior lidmaatschap te introduceren. Hierbij krijgt elke commissie twee extra zetels voor een juniorlid die wordt aangesteld voor twee jaar. Dit idee hebben we bij Platform Transport overgenomen met een pilot waarbij we één extra zetel beschikbaar stellen. Stephanie is uiteindelijk ons eerste juniorlid geworden.” 

Het juniorlid woont alle vergaderingen en informele bijeenkomsten van het platform bij en is aangesteld voor twee jaar. Doel is dat zij kennismaakt met beleidsissues en ervaring opdoet op inhoud en met besturen en besluitvorming binnen de vereniging. Andersom treedt ze op als ‘ambassadeur’ van de nieuwe generatie. 

Criteria voor het juniorlid is dat het jongeren betreft tot 35 jaar met 5 tot maximaal 15 jaar relevante werkervaring. Hij of zij is een toehoorder in het platform en neemt niet deel aan besluitvorming in het platform. Ook is er geen sprake van formele vertegenwoordiging van een verzekeraar.