5 vragen over margepersonalisatie
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft deze week een nieuw onderzoek over margepersonalisatie naar buiten gebracht. Uit bevindingen van de toezichthouder in april zou blijken dat verzekeraars soms hogere premies rekenen voor loyale klanten. Maar in het vervolgonderzoek zegt de AFM nu dat er “geen sprake is van beleid waarmee verzekeraars de premies van trouwe klanten expres verhogen”. Hoe zit het precies? Richard Weurding geeft antwoord op 5 vragen.
1. Laten we beginnen bij het begin. Wat is margepersonalisatie?
“Als ik het heel simpel vertaal, betekent het in theorie dat een verzekeraar bewust aan de ene klant meer premie vraagt dan aan een andere, terwijl het risico gelijk is. Het gaat dan vooral om het verschil tussen klanten die al jarenlang bij dezelfde verzekeraar zijn verzekerd en nieuwe klanten. Trouwe verzekerden dus die niet ieder jaar de premies vergelijken en eventueel ook overstappen naar een andere verzekeraar.”
2. Waarom doet de AFM daar onderzoek naar?
“Net als het Verbond van Verzekeraars vindt de AFM dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk gelijk moeten worden behandeld. Toen uit buitenlands onderzoek, onder meer in Engeland, bleek dat verzekeraars in andere landen meer winst maakten op trouwe dan op nieuwe klanten, hebben wij in een gesprek met de AFM gemeld dat wij dat geen gewenste situatie zouden vinden voor ons land. We hebben de toezichthouder min of meer verzocht om daarop strak toezicht te houden. In april van dit jaar heeft de AFM de koe bij de horens gevat en is er onderzoek gedaan naar veertig miljoen polissen van 31 verzekeraars. De autoriteit heeft de premies van loyale klanten (die al negen jaar of langer bij dezelfde verzekeraar zijn verzekerd) vergeleken met relatief nieuwe klanten. In dat onderzoek is ingezoomd op autoverzekeringen (WA-, WA+- en Allrisk-dekking), inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen.”
3. Wat is er uit dat onderzoek gekomen?
“Begin april heeft de AFM het onderzoeksrapport Een eerlijke premie voor loyale verzekerden gepubliceerd. Dat heeft in onze sector veel stof doen opwaaien, omdat de AFM beweerde dat er tussen de diverse premies grote verschillen zichtbaar werden. Wij hebben toen meteen gewaarschuwd voor te snelle conclusies, omdat de AFM nog geen onderzoek had gedaan naar de verklaring van de geconstateerde verschillen en in onze ogen te snel aannam dat er sprake was van bewust beleid. Die gesprekken zijn in het vervolgonderzoek wel gevoerd en daar zit voor mij de grootste pijn. Dat er premieverschillen zijn, verbaast me niet. Dat wisten we. Dat verzekeraars geen bewust beleid voeren op margepersonalisatie heeft me ook niet verrast. Ook dat wisten wij al. Daarom had ik het veel logischer gevonden als de toezichthouder de betreffende verzekeraars eerst om uitleg had gevraagd in plaats van meteen conclusies te trekken over al dan niet ‘eerlijke’ premies."
4. Wordt de soep minder heet gegeten dan die is opgediend?
“Zo mag je het wel noemen. De manier waarop het onderzoek oorspronkelijk is gepresenteerd, wekt op zijn minst de indruk dat verzekeraars bewust premieverschillen hanteren. Uiteindelijk gaat het om goed uitlegbare verschillen en enkele administratieve onvolkomenheden zoals een welkomstkorting die te lang is doorgelopen of een pakketkorting die niet aan bestaande klanten is aangeboden. Dat is misschien niet goed, maar om daar de conclusie aan te verbinden dat de sector bewust margepersonalisatie toepast, gaat mij te ver. Helemaal omdat uit het vervolgonderzoek blijkt dat dat eigenlijk niet aan de hand was. Ik houd daar in ieder geval geen goed gevoel aan over. Nogmaals, als er misstanden zijn, dan horen we die graag. Misstanden moeten worden aangepakt, maar nu wordt onze sector in mijn ogen onterecht in een verkeerd daglicht gesteld. Het publieke beeld dat in de media blijft hangen, strookt dan niet met de werkelijkheid. Dat is jammer en dan druk ik me nog zachtjes uit.”
5. Heeft de AFM toch niet een punt?
“Uiteraard snappen wij dat de AFM-onderzoek doet naar dit soort mogelijke praktijken. Net als de toezichthouder vinden wij ook dat loyale klanten niet anders moeten worden behandeld dan nieuwe klanten. We kennen allemaal de welkomstcadeaus die bedrijven bieden aan nieuwe klanten, waaronder bijvoorbeeld energie- en telecombedrijven. Ik plaats daar zelf als trouwe klant ook vraagtekens bij. Meer dan terecht dus dat de AFM daar in de praktijk terdege op toeziet, maar dan moeten de feiten wel kloppen. Ik vind dat wij van de toezichthouder die evenwichtige communicatie en reflecterend vermogen van de markt verwacht, in deze kwestie ook wel enige eigen reflectie mogen verwachten.”
-
Sandra Molenaar (Consumentenbond): “Claim is niet altijd het beste instrument”
17-12-2025 -
Update: stand van zaken Innovatieplatform Verbond
16-12-2025 -
5 vragen over margepersonalisatie
05-12-2025
-
5 vragen over margepersonalisatie
05-12-2025 -
Verzekeraars voeren geen actief beleid voor hogere premie loyale klanten
04-12-2025 -
Solidariteitsmonitor 2025
02-10-2025 -
Digitalisering blijft zeer relevant voor verzekeraars
26-09-2025 -
Verbond stelt handreiking toegankelijkheidsverklaring op
23-05-2025 -
I & W en Verbond verkennen mogelijkheden voor betere verzekerbaarheid ADHD
17-04-2025 -
Verbond ondertekent afsprakenkader voor sociaal incasseren
25-03-2025 -
Vragen over digitale toegankelijkheid?
06-02-2025 -
Voorlichting geven over ORV? Gebruik de Toolkit Communicatie
03-02-2025 -
Voldoet jouw bedrijf al aan de Accessibility Act?
22-01-2025 -
Mensen helpen bij pensioenkeuzes? Bereik de ander in het onbewuste brein
15-10-2024 -
"Inclusiviteit is er niet ineens"
19-09-2024 -
Sociaal economische positie jongeren onder druk en is geen aanstellerij
27-06-2024 -
De toekomst door de ogen van jonge strategen van verzekeraars
26-06-2024 -
Inschrijving Jongeren Innovatie Programma open
21-06-2024 -
Dit zijn de trends in onze samenleving
06-06-2024 -
Verbond: Wees als verzekeraar flexibel bij premiebetaling via budgetbeheer
14-05-2024 -
Waarom de menselijke maat een must is
08-02-2024 -
Steffie legt uitvaartverzekering makkelijk uit
07-02-2024 -
Solidariteit voor vijf veelvoorkomende verzekeringen neemt toe
29-11-2023 -
Diversiteit en inclusie volgens de politie
16-11-2023 -
Bas Haring over premiedifferentiatie
19-10-2023 -
Retour afzender
19-10-2023 -
Esmeralda de Jong: “Normaliseer praten over geld(zorgen)”
05-10-2023 -
Leidraad Klantbelang Centraal Volmacht aangepast
05-10-2023 -
DocRevolution neemt beheer Verzekeringskaarten over
05-09-2023 -
Maak kennis met Finbuddy: al je vaste lasten op één dag afgeschreven
04-09-2023 -
Hulpverlening begint bij alarmcentrale en eindigt bij verzekeraar
03-08-2023 -
Naar de kern van het verzekeringsrecht met Manon Pluymen
03-07-2023 -
Verenigingsdag 2023: de highlights van 6 focusgroepen
03-07-2023 -
Kijk ’ns door de ogen van een ander naar je communicatie
27-06-2023 -
VNAB publiceert formulieren voor Product Oversight Governance-proces
16-05-2023 -
Schadevrije jaren altijd actueel door opbouw en registratie in maanden
17-04-2023 -
KVK Geldboek geeft ondernemers grip op geldzaken
03-04-2023 -
Informatiedocument verzekeringen Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen
23-02-2023 -
‘Als gastdocent op het mbo verrijk je je eigen wereld en die van de studenten’
21-02-2023 -
Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar
23-01-2023 -
Wijs klanten via de Verzekeringskaart op overstromingsrisico
11-11-2022 -
Cathy Meijer over Geldfit: “Het is de kracht van het collectief”
10-11-2022 -
Verbond ondertekent intentieverklaring ‘Samen schuldregelingen redden’
31-10-2022 -
Verbond ontwerpt Smartengeldcalculator
30-09-2022 -
Verbond werkt aan transparantie in schadevrije jaren
05-07-2022 -
Steffie helpt 2,5 miljoen consumenten met verzekeringen
20-06-2022 -
Impuls voor uitkering aan onvindbare begunstigden
20-06-2022 -
Zijn jullie al aangesloten bij de Nederlandse Schuldhulproute?
07-06-2022 -
Vijf vragen over het Schuldenknooppunt
02-06-2022 -
Zoekservice Levensverzekeringen steeds vaker gevonden
21-04-2022 -
Zakelijke klanten positiever over schadeverzekeraar in coronatijd
27-01-2022 -
Vijf vragen over solidariteit met kwetsbare groepen
22-09-2021 -
Helpen bij geldzorgen?
01-07-2021 -
Hoe toegankelijk is mijn website?
11-06-2021 -
Gebruik van zoekservice Verloren Polissen stijgt
03-06-2021 -
Verzekerennakanker.nl
03-06-2021 -
Overheid neemt private schulden over van gedupeerden toeslagenaffaire
25-05-2021 -
Tijdelijk gratis advies voor zzp’ers via Geldfitzakelijk.nl
25-05-2021 -
Reputatiemanagement in de praktijk: "Alles draait om gedrag"
06-05-2021 -
Helpen met geldzaken nog steeds van groot belang
30-04-2021 -
Drieluik: van reputatierisico naar reputatiekans
20-04-2021 -
Helpen met geldzaken
25-03-2021 -
Zo help je een klant met geldzorgen
22-03-2021 -
Geldzorgen: overheid en bedrijven verlagen drempel naar hulp
16-02-2021 -
Actieplan om kwetsbare klant in beweging te krijgen
10-02-2021 -
Ron van Kesteren over stoppen Keurmerk: “Het is tijd voor iets nieuws”
27-01-2021 -
‘Passende bijdrage’ aan oplossing toeslagenaffaire
21-01-2021 -
Samen in actie voor het MKB
14-01-2021 -
Blog over financiële kwetsbaarheid
14-01-2021 -
Achmea helpt MKBDoorgaan.nl
13-01-2021 -
“Goed dat je aardig bent, maar word je ook als expert beschouwd?”
18-12-2020 -
Preventie, ‘schone lei’ en vangnet bij betalingsproblemen
17-12-2020 -
Klantgedrevenheid: NPS bereikt plafond, hoe kunnen verzekeraars blijven verbeteren?
10-11-2020 -
OHRA benoemd tot Koploper Toegankelijkheid
29-10-2020 -
Verzekeraars nemen advies AFM informatiedocumenten ter harte
27-10-2020 -
Klantgedrevenheid: “Hoe wil ik zelf worden behandeld?”
27-10-2020 -
Schuldenproblematiek (4): “Stuur mensen geen brieven meer”
13-10-2020 -
Financiële sector helpt ondernemers met geldzorgen
07-10-2020 -
Gratis telefoonnummer voor mensen met geldzorgen
29-09-2020 -
Toegankelijke website: tips voor webredacties
18-09-2020 -
Schuldenproblematiek (2): “Die winkel was mijn kindje”
17-09-2020 -
Klantgedrevenheid thema rondom jubileum VerzekeraarsInBeeld
01-09-2020 -
Blog over schuldenproblematiek
19-08-2020 -
Verzekeraars starten pilot Schuldhulp
19-08-2020 -
Ledenvergadering Verbond akkoord met vernieuwd stelsel zelfregulering
24-06-2020 -
Overzicht initiatieven verzekeringssector in coronacrisis
19-06-2020 -
Samen Sterk tegen schulden
28-05-2020 -
Verbond publiceert handreiking bij betalingsproblemen
26-05-2020 -
Twee derde laagbetaalde zzp’ers en flexwerkers heeft geldstress door corona
26-05-2020 -
Toegankelijkheid (1): “Heb jij al van audio-CAPTCHA gehoord?”
18-02-2020 -
“Juist van kritische klanttevredenheidscijfers leren wij”
10-01-2020 -
Overlijdensrisicoverzekeringen beter toegankelijk voor ex-kankerpatiënten
12-12-2019 -
Verzekeraars scoren op klantcontact in digitaal tijdperk
07-11-2019 -
Sluit je aan bij de Schuldhulproute
01-11-2019 -
Verbond maakt werk van verzekerbaarheid ex-kankerpatiënten
26-09-2019 -
a.s.r. gaat samenwerken met Stichting Lezen & Schrijven
20-09-2019 -
Toegankelijkheid (1): “Wat heb jij nodig?”
03-09-2019 -
Klanten helpen verzekeraars met het klimaat
29-08-2019 -
Toegankelijke website niet alleen taak voor webdevelopers
16-08-2019 -
Verzekeraars transparanter over afschrijving inboedel en bagage
17-07-2019 -
Digitale toegankelijkheid: “Do it, en sluit geen mensen uit”
20-06-2019 -
In zes stappen naar (digitale) toegankelijkheid
18-06-2019 -
Zo creëer je draagvlak voor (digitale) toegankelijkheid
14-06-2019 -
"Toegankelijk ondernemen loont"
11-06-2019 -
“Iedereen wordt blij van heldere informatie”
27-05-2019 -
Digitale toegankelijkheid: wat levert het op?
23-05-2019 -
Digitale toegankelijkheid: geen verplichting maar een kans
20-05-2019 -
“Toegankelijkheid levert verzekeraars echt iets op”
13-05-2019 -
Salvage kiest voor VHD
26-04-2019 -
Medische acceptatie zorgvuldig, communicatie kan vaak beter
14-02-2019 -
Longread: Marjolein ten Hoonte over de arbeidsmarkt
04-02-2019 -
‘Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten’
09-01-2019 -
Klanten voor tweede keer op rij meer tevreden over hun verzekeraar
12-11-2018 -
Digitale toegankelijkheid: leg je muis eens opzij
11-10-2018 -
Verzekeraars aan de slag met digitale toegankelijkheid
03-10-2018 -
Vergeet geen dank je wel te zeggen
06-09-2018 -
Verzekeringssector werkt aan een eerlijker en schonere wereld
05-07-2018
Was dit nuttig?
Bedankt voor uw feedback
Hoe kunnen we dit verbeteren?