Verzekeraars voeren geen actief beleid voor hogere premie loyale klanten
Verzekeraars voeren geen actief beleid om premies van trouwe klanten te verhogen. Dit blijkt uit vervolgonderzoek van de AFM waarvoor gesproken is met de betrokken verzekeraars uit het onderzoek naar margepersonalisatie uit april 2025. Verzekeraars hebben altijd gezegd, ook al voor het onderzoek door de AFM, hogere winstmarges voor loyale klanten onwenselijk te vinden. De verschillen in premie bij de onderzochte verzekeraars, blijken goed uitlegbaar en zijn waar nodig aangepast.
Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar zijn aan de klant. “Dat is al langer onderwerp van gesprek binnen de sector en met de AFM,” stelt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, in een reactie op het AFM-onderzoek. “Dat de AFM nu vaststelt dat er geen sprake is van beleid om voor trouwe klanten hogere premies te rekenen, verrast ons niet en daar zijn wij blij om,” aldus Weurding. Het eerdere AFM-onderzoek suggereerde dat hier wel sprake van zou zijn. Terwijl uit het onderzoek ook bleek dat mensen die lang verzekerd zijn lang niet altijd een hogere maar vaak ook lagere premie betalen.
Eerst uitleg dan pas publicatie resultaten
Wat hij wel erg jammer vindt, zijn de negatieve reacties richting verzekeraars op het onderzoek in april. “Wat begrijpelijk is, gezien de stellige uitspraken van de AFM. Maar ik had liever gezien, en dat vind ik eerlijk gezegd ook veel logischer, dat de AFM de betrokken verzekeraars eerst om uitleg had gevraagd”, benadrukt Weurding.
Verschillen in toekomst voorkomen
Om verschillen in winstmarges tussen nieuwere en loyale klanten in de toekomst te voorkomen, hebben meerdere verzekeraars aangegeven hun portefeuille hierop blijvend te monitoren. De AFM is hier positief over omdat verzekeraars zo het klantbelang nog beter kunnen borgen in de eigen bedrijfsvoering.
-
Sandra Molenaar (Consumentenbond): “Claim is niet altijd het beste instrument”
17-12-2025 -
Update: stand van zaken Innovatieplatform Verbond
16-12-2025 -
5 vragen over margepersonalisatie
05-12-2025
-
5 vragen over margepersonalisatie
05-12-2025 -
Verzekeraars voeren geen actief beleid voor hogere premie loyale klanten
04-12-2025 -
Solidariteitsmonitor 2025
02-10-2025 -
Digitalisering blijft zeer relevant voor verzekeraars
26-09-2025 -
Verbond stelt handreiking toegankelijkheidsverklaring op
23-05-2025 -
I & W en Verbond verkennen mogelijkheden voor betere verzekerbaarheid ADHD
17-04-2025 -
Verbond ondertekent afsprakenkader voor sociaal incasseren
25-03-2025 -
Vragen over digitale toegankelijkheid?
06-02-2025 -
Voorlichting geven over ORV? Gebruik de Toolkit Communicatie
03-02-2025 -
Voldoet jouw bedrijf al aan de Accessibility Act?
22-01-2025 -
Mensen helpen bij pensioenkeuzes? Bereik de ander in het onbewuste brein
15-10-2024 -
"Inclusiviteit is er niet ineens"
19-09-2024 -
Sociaal economische positie jongeren onder druk en is geen aanstellerij
27-06-2024 -
De toekomst door de ogen van jonge strategen van verzekeraars
26-06-2024 -
Inschrijving Jongeren Innovatie Programma open
21-06-2024 -
Dit zijn de trends in onze samenleving
06-06-2024 -
Verbond: Wees als verzekeraar flexibel bij premiebetaling via budgetbeheer
14-05-2024 -
Waarom de menselijke maat een must is
08-02-2024 -
Steffie legt uitvaartverzekering makkelijk uit
07-02-2024 -
Solidariteit voor vijf veelvoorkomende verzekeringen neemt toe
29-11-2023 -
Diversiteit en inclusie volgens de politie
16-11-2023 -
Bas Haring over premiedifferentiatie
19-10-2023 -
Retour afzender
19-10-2023 -
Esmeralda de Jong: “Normaliseer praten over geld(zorgen)”
05-10-2023 -
Leidraad Klantbelang Centraal Volmacht aangepast
05-10-2023 -
DocRevolution neemt beheer Verzekeringskaarten over
05-09-2023 -
Maak kennis met Finbuddy: al je vaste lasten op één dag afgeschreven
04-09-2023 -
Hulpverlening begint bij alarmcentrale en eindigt bij verzekeraar
03-08-2023 -
Naar de kern van het verzekeringsrecht met Manon Pluymen
03-07-2023 -
Verenigingsdag 2023: de highlights van 6 focusgroepen
03-07-2023 -
Kijk ’ns door de ogen van een ander naar je communicatie
27-06-2023 -
VNAB publiceert formulieren voor Product Oversight Governance-proces
16-05-2023 -
Schadevrije jaren altijd actueel door opbouw en registratie in maanden
17-04-2023 -
KVK Geldboek geeft ondernemers grip op geldzaken
03-04-2023 -
Informatiedocument verzekeringen Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen
23-02-2023 -
‘Als gastdocent op het mbo verrijk je je eigen wereld en die van de studenten’
21-02-2023 -
Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar
23-01-2023 -
Wijs klanten via de Verzekeringskaart op overstromingsrisico
11-11-2022 -
Cathy Meijer over Geldfit: “Het is de kracht van het collectief”
10-11-2022 -
Verbond ondertekent intentieverklaring ‘Samen schuldregelingen redden’
31-10-2022 -
Verbond ontwerpt Smartengeldcalculator
30-09-2022 -
Verbond werkt aan transparantie in schadevrije jaren
05-07-2022 -
Steffie helpt 2,5 miljoen consumenten met verzekeringen
20-06-2022 -
Impuls voor uitkering aan onvindbare begunstigden
20-06-2022 -
Zijn jullie al aangesloten bij de Nederlandse Schuldhulproute?
07-06-2022 -
Vijf vragen over het Schuldenknooppunt
02-06-2022 -
Zoekservice Levensverzekeringen steeds vaker gevonden
21-04-2022 -
Zakelijke klanten positiever over schadeverzekeraar in coronatijd
27-01-2022 -
Vijf vragen over solidariteit met kwetsbare groepen
22-09-2021 -
Helpen bij geldzorgen?
01-07-2021 -
Hoe toegankelijk is mijn website?
11-06-2021 -
Gebruik van zoekservice Verloren Polissen stijgt
03-06-2021 -
Verzekerennakanker.nl
03-06-2021 -
Overheid neemt private schulden over van gedupeerden toeslagenaffaire
25-05-2021 -
Tijdelijk gratis advies voor zzp’ers via Geldfitzakelijk.nl
25-05-2021 -
Reputatiemanagement in de praktijk: "Alles draait om gedrag"
06-05-2021 -
Helpen met geldzaken nog steeds van groot belang
30-04-2021 -
Drieluik: van reputatierisico naar reputatiekans
20-04-2021 -
Helpen met geldzaken
25-03-2021 -
Zo help je een klant met geldzorgen
22-03-2021 -
Geldzorgen: overheid en bedrijven verlagen drempel naar hulp
16-02-2021 -
Actieplan om kwetsbare klant in beweging te krijgen
10-02-2021 -
Ron van Kesteren over stoppen Keurmerk: “Het is tijd voor iets nieuws”
27-01-2021 -
‘Passende bijdrage’ aan oplossing toeslagenaffaire
21-01-2021 -
Samen in actie voor het MKB
14-01-2021 -
Blog over financiële kwetsbaarheid
14-01-2021 -
Achmea helpt MKBDoorgaan.nl
13-01-2021 -
“Goed dat je aardig bent, maar word je ook als expert beschouwd?”
18-12-2020 -
Preventie, ‘schone lei’ en vangnet bij betalingsproblemen
17-12-2020 -
Klantgedrevenheid: NPS bereikt plafond, hoe kunnen verzekeraars blijven verbeteren?
10-11-2020 -
OHRA benoemd tot Koploper Toegankelijkheid
29-10-2020 -
Verzekeraars nemen advies AFM informatiedocumenten ter harte
27-10-2020 -
Klantgedrevenheid: “Hoe wil ik zelf worden behandeld?”
27-10-2020 -
Schuldenproblematiek (4): “Stuur mensen geen brieven meer”
13-10-2020 -
Financiële sector helpt ondernemers met geldzorgen
07-10-2020 -
Gratis telefoonnummer voor mensen met geldzorgen
29-09-2020 -
Toegankelijke website: tips voor webredacties
18-09-2020 -
Schuldenproblematiek (2): “Die winkel was mijn kindje”
17-09-2020 -
Klantgedrevenheid thema rondom jubileum VerzekeraarsInBeeld
01-09-2020 -
Blog over schuldenproblematiek
19-08-2020 -
Verzekeraars starten pilot Schuldhulp
19-08-2020 -
Ledenvergadering Verbond akkoord met vernieuwd stelsel zelfregulering
24-06-2020 -
Overzicht initiatieven verzekeringssector in coronacrisis
19-06-2020 -
Samen Sterk tegen schulden
28-05-2020 -
Verbond publiceert handreiking bij betalingsproblemen
26-05-2020 -
Twee derde laagbetaalde zzp’ers en flexwerkers heeft geldstress door corona
26-05-2020 -
Toegankelijkheid (1): “Heb jij al van audio-CAPTCHA gehoord?”
18-02-2020 -
“Juist van kritische klanttevredenheidscijfers leren wij”
10-01-2020 -
Overlijdensrisicoverzekeringen beter toegankelijk voor ex-kankerpatiënten
12-12-2019 -
Verzekeraars scoren op klantcontact in digitaal tijdperk
07-11-2019 -
Sluit je aan bij de Schuldhulproute
01-11-2019 -
Verbond maakt werk van verzekerbaarheid ex-kankerpatiënten
26-09-2019 -
a.s.r. gaat samenwerken met Stichting Lezen & Schrijven
20-09-2019 -
Toegankelijkheid (1): “Wat heb jij nodig?”
03-09-2019 -
Klanten helpen verzekeraars met het klimaat
29-08-2019 -
Toegankelijke website niet alleen taak voor webdevelopers
16-08-2019 -
Verzekeraars transparanter over afschrijving inboedel en bagage
17-07-2019 -
Digitale toegankelijkheid: “Do it, en sluit geen mensen uit”
20-06-2019 -
In zes stappen naar (digitale) toegankelijkheid
18-06-2019 -
Zo creëer je draagvlak voor (digitale) toegankelijkheid
14-06-2019 -
"Toegankelijk ondernemen loont"
11-06-2019 -
“Iedereen wordt blij van heldere informatie”
27-05-2019 -
Digitale toegankelijkheid: wat levert het op?
23-05-2019 -
Digitale toegankelijkheid: geen verplichting maar een kans
20-05-2019 -
“Toegankelijkheid levert verzekeraars echt iets op”
13-05-2019 -
Salvage kiest voor VHD
26-04-2019 -
Medische acceptatie zorgvuldig, communicatie kan vaak beter
14-02-2019 -
Longread: Marjolein ten Hoonte over de arbeidsmarkt
04-02-2019 -
‘Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten’
09-01-2019 -
Klanten voor tweede keer op rij meer tevreden over hun verzekeraar
12-11-2018 -
Digitale toegankelijkheid: leg je muis eens opzij
11-10-2018 -
Verzekeraars aan de slag met digitale toegankelijkheid
03-10-2018 -
Vergeet geen dank je wel te zeggen
06-09-2018 -
Verzekeringssector werkt aan een eerlijker en schonere wereld
05-07-2018
Was dit nuttig?
Bedankt voor uw feedback
Hoe kunnen we dit verbeteren?