Skip to Content

Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar zijn aan de klant. “Dat is al langer onderwerp van gesprek binnen de sector en met de AFM,” stelt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, in een reactie op het AFM-onderzoek. “Dat de AFM nu vaststelt dat er geen sprake is van beleid om voor trouwe klanten hogere premies te rekenen, verrast ons niet en daar zijn wij blij om,” aldus Weurding. Het eerdere AFM-onderzoek suggereerde dat hier wel sprake van zou zijn. Terwijl uit het onderzoek ook bleek dat mensen die lang verzekerd zijn lang niet altijd een hogere maar vaak ook lagere premie betalen. 

Eerst uitleg dan pas publicatie resultaten 

Wat hij wel erg jammer vindt, zijn de negatieve reacties richting verzekeraars op het onderzoek in april. “Wat begrijpelijk is, gezien de stellige uitspraken van de AFM. Maar ik had liever gezien, en dat vind ik eerlijk gezegd ook veel logischer, dat de AFM de betrokken verzekeraars eerst om uitleg had gevraagd”, benadrukt Weurding.   

Verschillen in toekomst voorkomen 

Om verschillen in winstmarges tussen nieuwere en loyale klanten in de toekomst te voorkomen, hebben meerdere verzekeraars aangegeven hun portefeuille hierop blijvend te monitoren. De AFM is hier positief over omdat verzekeraars zo het klantbelang nog beter kunnen borgen in de eigen bedrijfsvoering.